Egy letűnt kor identitás zavara. Ez a letűnt kor olyan diktatúrába sodorhat miről Rákosi csak álmodott. Életre hívott egy félelmetes eszmét a fundamentalizmust.
A fundamentalizmus kezdetét. 1918 ra teszem. Az ipari forradalom demokráciái és Napóleonjai osztozkodjanak a poszt modernen. A megvalósuló szocializmus a polgárháborúval együtt zárja a modern kor vitáit és nyitja meg a fundamentalizmust. A művészetben is.
A posztmodern-probléma
Az alábbiakban rövid áttekintést szeretnék adni arról a bizonytalanságról, amely a posztmodern fogalma körül kialakult.1
Ez a bizonytalanság – azt hiszem, nyugodtan kijelenthető – egyidős
magával a fogalommal. Az elnevezés fogalmi tisztázásának nehézsége pedig
abból ered, hogy számtalan definitív meghatározása született a
posztmoder-nizmusnak, és ezek a meghatározások egyrészt rendkívül széles
sávban jelölik ki a posztmodern ismérveit, másrészt nemegyszer
egymásnak ellentmondó tulajdonságokkal ruházzák fel. A dolog érdekessége
azonban nem is itt van. Az igazán meglepő az, hogy ezek az ellentmondó
tulajdonságok mind ismérvei lehetnek a posztmodernnek. Itt tehát azzal a
problémával kerülünk szembe, hogy létezhet-e olyan fogalom, amelynek
meghatározására egymásnak ellentmondó jellemzőket használnak, vagy
célszerűbb lenne inkább – többes számban – posztmodernizmusokról
beszélni.
A posztmodern meghatározási nehézségei...
Ezt
a bizonytalanságot mi sem mutatja jobban, mint maga az elnevezés. Ihab
Hassan, aki a témával évtizedekig foglalkozott, és egyik legismertebb
teoretikusa, így ír erről: „A »posztmodernizmus« szó nem csak faragatlan
és otrombán hangzik, de ráadásul magában foglalja önnön ellenfelét,
azt, amin túl akar lépni, amit le akar gyűrni: magát a modernizmust. A
terminus tehát magában hordja önnön ellentétét, szemben a romantikával, a
klasszicizmussal, a rokokóval vagy a barokkal. Mi több, időbeni
linearitást és egyfajta megkésettséget, sőt dekadenciát fejez ki, amit
pedig egyetlen posztmodernista sem vállalna föl.”2
Hassan tehát a posztmodernt alapvetően a modernizmussal szemben
határozza meg. Olyannyira, hogy táblázatba foglalja modernizmus és
posztmodern jellemzőit, mégpedig láthatóan ellentétpárokba rendezve
azokat.3
Ebben a szembeállításban jól láthatóan a posztmodernt a hiány
jellemzőivel tünteti fel a modernizmussal szemben (pl.: Forma–Antiforma,
Hierarchia–Anarchia, Műtárgy–Folyamat, Jelenlét–Hiány stb.). Ez a
megkülönböztetés egy igen elnagyolt és semmitmondó
modernizmus-definícióra épül, melynek egyedüli konkrét meghatározása az
írói szerepre vonatkozik,4
és amelyet az avantgárdhoz pozicionál. Azonban ez a pozicionális
meghatározás is arra utal, hogy a modernizmus jól körülhatárolható,
világosan leírható esztétikai jellemzőkkel bír, melyek révén könnyedén
azonosítható. Ezzel szemben véleménye szerint a posztmodernt olyan
radikális ismeretelméleti és ontológiai kétely jellemzi, amely „a
dekonstrukció decentrált, középpontjától megfosztott világkoncepciójához
kötődik.”5 Ennek jelölésére vezeti be Hassan az indetermanencia fogalmát. A fogalom két, egymással ellentétes irányú folyamat jelölésére szolgál a posztmodernizmusban. Az egyik az indetermináció,
amely számtalan „rombolás-szinonimát” foglal magában (dekonstrukció,
decentralizáció, dekompozíció, diszkontinuitás stb.), és amelyek mind
valamiképpen a töredezettségre, az egység megkérdőjelezésére irányulnak.
Ezzel szemben lép fel az immanencia, amely az egységesülés felé mutat egy „olyan nyelv révén, […] amely […] elszakad a tárgyi világtól”.6
Jean-François
Lyotard is a modernizmussal szemben jelöli ki a posztmodernizmus
helyét. Úgy véli, hogy míg a „modern” fogalma mindazon tudományokra
alkalmazható, amelyek olyan nagy elbeszélésekhez folyamodnak, amelyek
racionálisan magyarázhatóak, addig „[v]égsőkig leegyszerűsítve, a
»posztmodernt« a nagy elbeszélésekkel szembeni bizalmatlanságként
határozom meg”.7
Ez a bizalmatlanság abból ered, hogy hiányoznak mindazon elemek, melyek
az elbeszélőfunkciót működtetik: a nagy hősök, a nagy veszélyek, a nagy
utazások és maga a nagy cél. Helyettük csak a nyelv van, és – a
wittgensteini nyelvjátékok fogalmát felhasználva – a posztmodernben „minden kijelentést a játékban végrehajtott »lépésnek« kell tekinteni”.8
A kijelentések akkor érik el céljukat, ha ebben a nyelvjátékban, nyelvi
versengésben sikerül legyőzni a konnotációt; azt az elemet, amely a
nyelvet a tárgyi világhoz köti, és ezáltal szűkíti mozgásterét.
Ugyanakkor
több szerző a posztmodernizmust a modernizmus folytatásaként értelmezi,
és a folytonosságot hangsúlyozza. John Barth „a posztmodernizmus
kialakulását a modernség »kimerülésével« és »újrafeltöltődésével« hozta
összefüggésbe”.9
Számára már maga a modernizmus fogalma is bizonytalan, és
meghatározásra szorul. Tagadja azt a tételt, miszerint a
posztmodernizmus programja a modernizmus elutasításában merülne ki. A
posztmodernizmusban ő „a premodernista és modernista írásmódnak az
összeegyeztetését” látja, ahol „[a]z eszményi posztmodernista regénynek
valahogyan túl kell emelkednie realizmus és irrealizmus, formalizmus és
tartalomközpontúság, tiszta és elkötelezett irodalom, elit- és
tömegolvasmány ellentétén”.10
Szegedy-Maszák
Mihály is amellett érvel, hogy a posztmodernizmus egyenes folytatása a
20. század eleji irányzatok némely jellegzetességeinek. Ezt azzal
magyarázza, hogy „[s]zinte lehetetlen megvonni a határt maga az irányzat
és előzményei között, hiszen jószerivel nem egyébről van szó, mint a
régebbi eljárások átcsoportosításáról”.11
A kultúra tekintélyének válságát ő már a posztmodern előtti időkben,
nevezetesen a 19. század eklekticizmusában felfedezi, ezért is tagadja,
hogy „a posztmodernizmus esztétikai s ismeretelméleti vonatkozásban
szakítást jelentene a múlttal”.12
Sokkal fontosabbnak tartja azt hangsúlyozni, hogy a posztmodernizmusban
ismét visszatérnek olyan módszerek, technikák, amelyek már a régebbi
korok irodalmában is megtalálhatóak voltak. Szegedy-Maszák az irányzat
alapvető ellentmondását abban látja, hogy képviselői „egyszerre tagadják
és állítják a teleológia érvényét”.13
Miközben ugyanis bizonyos alkotók megkérdőjelezik a művészet célelvű
szemléletét, mások a saját értékítéletük alapján választott hagyományt
próbálják folytatni.
Hans
Robert Jauss 1993-ban tartott előadásában még nem tud egyértelműen
dönteni abban a dilemmában, hogy „vajon a posztmodernség önmegjelölés
[...] a klasszikus modernséghez való epigonális viszonyról árulkodik-e,
vagy pedig, hogy a
hangsúlyozottan vállalt utólagosságban vajon nem egy eredeti
korszaktudat ad-e mégis hírt magáról, mely még kimerítetlen, új
tapasztalati horizontot nyitott az esztétikai gyakorlatnak [kiemelés az eredetiben]”.14
Miközben egy új korszakfogalom érvényesülésének kritériumairól
értekezik, röviden összefoglalja a posztmodern ismérveit. Jauss
fontosnak tartja a szatíra jelenlétét, amely az érzéki tapasztalat
hangsúlyozásával egy polifonná vált Én–Te viszonyt proklamál. Ugyanilyen
fontosnak tartja a műalkotás autonóm szerepének feláldozását. További
jellegzetességként kiemeli az erőteljes intertextualitást, valamint a
recepcióra és hatásra nehezedő fokozott érdeklődést. A
posztmodernizmusban történt meg szerinte „a magas- és tömegkultúra olyan
elfogulatlan eggyé olvasztása, amely a fiktívet, az imagináriust, a
mitikust a kommunikáció médiumaként képes hasznosítani”.15
…és kísérlet egy saját definícióra
Talán
az eddigiekben hozott példák is jól szemléltetik a posztmodern
fogalmának meghatározási nehézségeit, amely sor szinte a végtelenségig
folytatható lenne. Az általam elkülönített két nagyobb csoport a
modernizmussal kapcsolatos véleménykülönbség alapján született, de minden
egyes új szempont újabb és újabb csoportok létrehozását tenné lehetővé,
ahol a csoportok között ugyanígy éles szembenállást találhatnánk. Úgy
vélem, hogy a probléma gyökere az elnevezésben keresendő. A fogalom a
modernizmust is beemeli a diskurzusba, és a „poszt” előtag utólagosságra
utalása arra ösztönözhet, hogy a posztmodernizmust valamiképpen a
modernizmushoz kössük, vele párhuzamokat keressünk. Ez a párhuzamkeresés
sokak számára elfogadhatatlan, és ők inkább a különbségeket, az
ellentétek meglétét hangsúlyozzák. Úgy gondolom, hogy maga a fogalom
mindössze azt hivatott tükrözni, hogy a modernizmusnak nevezett
korszakot lezárultával valami új követi. A posztmodernizmus elnevezés véleményem szerint legfeljebb azt képes jelezni, ami már
elmúlt, és nem azt, ami utána kialakult. Maga a terminus is – ahogy azt
többek között Hans Bertens és Abádi Nagy Zoltán történeti
áttekintésükben leírják16
– egy már létező fogalom átvétele után vált az irodalomban elterjedtté.
A posztmodern aztán a későbbiekben egy olyan gyűjtőfogalommá alakult
(nem utolsósorban Ihab Hassan munkásságának köszönhetően), amely
mindazon szerzőket, műveket és jellegzetességeket összegyűjtötte,
amelyek valamilyen formában különböznek az elődöktől.
Ez
a különbözés azonban – úgy vélem – nem ragadható meg a stiláris jegyek
szintjén. A lényegi különbséget jómagam két momentumban látom. Az első
az az ismeretelméleti és ontológiai kétely, amelyről Hassan is beszél. Ez a kétely nemcsak a modernizmusra is jellemző világegész-leképezéssel kapcsolatos, hanem az élet minden
területére, sőt magára az életre is kiterjed. A posztmodernizmus
szerintem abban különbözik igazán minden mástól, hogy már nemcsak a
művészetekben – és ezen belül az irodalom szerepében – nem hisz, de
magában az életben sem.17
Olyannyira nem, hogy a kettőt el sem különíti egymástól: így válik a
posztmodern regény egyik legfőbb témájává műalkotás és valóság
kapcsolatának problematikája. A posztmodernizmus éppen abban hoz újat
(szemben például a dadaizmussal), hogy nem rombol, hanem de-konstruál;
azaz az irodalmat fel- és kihasználva épít fel alternatív világokat.
„Mivel ezek az írók a totalizáló realizmussal és modernizmussal
ellentétben totalizálhatatlannak találják a világot, mimézisellenes,
antiilluzionista, merőben új kísérleti esztétikák szerint dolgoznak,
egyre inkább alternatív, »önreferenciájú«, vagy-is önmagukon kívülre nem
utaló, önvilágú világokat teremtenek.”18
A mindent átfogó és mindennel szemben fellépő kétely nem szűkíti az
alkotói lehetőségeket, hanem éppen hogy kitágítja azokat. A szerzők
egyetlen lehetősége a további alkotómunkára, ha formai és tematikai
megújulásra tesznek kísérletet. Ennek a kísérletnek kulcsmomentuma az
irodalom valósághoz való viszonyának tematizálása.
A
formai és tematikai kísérletezés legfőbb jellegzetessége – és ezzel
együtt a posztmodernizmus másik fontos momentuma – az, amelyre én a játékosság
szót használom. A játékosság nem pusztán (vagy nem elsősorban) a formai
megoldásokra értendő, hanem annál egy fokkal mélyebb értelemben. Úgy
vélem, hogy a posztmodern egyik kulcsszava a játék, amely a kételyre
adott „válaszként” fogható fel. A posztmodern (akárcsak a játék) saját,
önálló világokat teremt, amelyek elemeikben hasonlítanak ugyan a
valóságra (felhasználják a való világ elemeit), de mégis elkülönülnek
attól. Ez az építkezés nem ad hoc módon történik, hanem megvannak a maga
szabályai, amelyek azonban bármikor és tetszőlegesen
megváltoztathatóak. Akárcsak a játék, a posztmodern is a két világ
közötti határátlépéssel játszik, azt variálja. És még egy párhuzam: a
játékot csak egy határig vesszük komolyan, befejezése után válik igazán
játékká; a posztmodernizmus is tisztában van ezzel a „végességgel”,
ezért is tartja Jauss fontos elemnek a szatírát.
Hans Bertens számára evidensnek tűnik, hogy nem csak egy posztmodernizmus létezik.19
Őszintén szólva, én nem vagyok erről meggyőződve. Úgy gondolom, hogy
tévútra vezet az, ha a különböző és gyakran egymásnak ellentmondó
jellemzőket figyelembe véve próbálunk meg különböző posztmodernizmusokat
elkülöníteni. Véleményem szerint ezek a különbözőségek csak „eszközök”;
az igazán fontos – és ebben van a posztmodernizmus lényege – az, ahogy a
teljes létet átszövő kétely dacára önálló (szöveg)világokat teremtenek,
amely világok vállalják fikcionalitásukat. A szöveg(világ) létrehozása
az, ami különböző eszközöket igényel attól függően, hogy a szerző mely
problémát tartja éppen a szöveg fókuszában. Ez a nyelv problematikájától
a társadalom, a történelem, az irodalom stb. problémájáig sok minden
lehet, és így különböző formákat igényelnek és generálnak. Saját
értelmezésemben tehát a posztmodern a kételyen úrrá levő olyan irányzat,
amely ezáltal teljes szabadsággal nyúl a múlt minden
eleméhez (elemen értve többek között a történelmet, irodalmi
szövegeket, társadalmi konvenciókat, nyelvi kifejezéseket), és ezen
elemeket felhasználva tematizálja is a világgal szembeni kételyeit.
Ebben a tematizálásban fontossá válik fikció és valóság, fikció és
irodalom, valóság és irodalom kapcsolódásai magához a szöveghez és
viszonyuk a textualizációhoz, textualizálhatósághoz.
JEGYZETEK
1.
A fogalom körüli bizonytalanságot az is jelzi, hogy a mai napig nem
alakult ki egyetértés a posztmodern– posztmodernizmus elnevezések
használatát illetően; a kétféle elnevezést a továbbiakban egymás
szinonimájaként használom.
2.
Ihab Hassan: A posztmodernizmus egy lehetséges fogalma felé. In: Bókay
Antal–Vilcsek Béla–Szamosi Gertrud–Sári László (szerk.): A posztmodern
irodalomtudomány kialakulása. Osiris Kiadó, Bp., 2002. 51.
3. Ihab Hassan: i. m. 53.
4. Lásd Ihab Hassan: i.m. 52.
5.
Hans Bertens: A posztmodern Weltanschauung és kapcsolata a
modernizmussal. In: Bókay Antal–Vilcsek Béla–Szamosi Gertrud–Sári László
(szerk.): i. m. 33.
6. Hans Bertens: uo.: 34.
7. Jean-François Lyotard: A posztmodern állapot. In: Uő–Jürgen Habermas–Richard Rorty: A posztmodern állapot. Századvég–Gond, Bp., 1993. 8.
8. Jean-François Lyotard: i. m. 27.
9. Szirák Péter: A másolat-lét mesterkedései. Megjegyzések a posztmodern elbeszélő prózáról. Alföld, 2003/2. 61.
10. John Barth: Az újrafeltöltődés irodalma. A posztmodernizmus szépprózája. Nagyvilág, 1982/4. 576.
11. Szegedy-Maszák Mihály: Modern és posztmodern: ellentmondás vagy összhang? Helikon, 1987/1–3. 44.
12. Szegedy-Maszák Mihály: uo.
13. Szegedy-Maszák Mihály: uo. 52.
14.
Hans Robert Jauss: Az irodalmi posztmodernség. In: Uő: Recepcióelmélet –
esztétikai tapasztalat – irodalmi hermeneutika. Osiris Kiadó, Bp.,
1999. 214.
15. Hans Robert Jauss: i. m. 217.
16. Lásd Hans Bertens: i. m., illetve Abádi Nagy Zoltán: A posztmodern regény Amerikában. Helikon, 1987/1–3.
17.
Ebben a momentumban talán hasonlóságot mutat a dadaizmussal; de míg a
dadaizmus semmilyen alternatívát nem nyújt, a posztmodern egészen
sajátos választ ad erre a problémára.
18. Abádi Nagy Zoltán: i. m. 13.
19. Lásd Hans Bertens: i. m. 20.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése