http://divinity.szabadosadam.hu/?p=4986&fb_action_ids=10200151527894411%2C10200151527574403%2C10200151423411799%2C10200151421411749%2C10200151412971538&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map={%2210200151527894411%22%3A10150764502162329%2C%2210200151527574403%22%3A10150687870823166%2C%2210200151423411799%22%3A10151478724830083%2C%2210200151421411749%22%3A10150660709611896%2C%2210200151412971538%22%3A10150359299573450%2C%2210200151356770133%22%3A10150731670508257%2C%2210200151353210044%22%3A10150312053673778%2C%2210200151347969913%22%3A10150301935242451%2C%2210200151342649780%22%3A10152034397765445}
Aki
foglalkozott már az Újszövetség megbízhatóságának a kérdésével, az a
következő mondat hallatán vagy végtelenül szkeptikus lesz, vagy feláll a
számítógépe mellől, izgatottan fel- alá járkál, iszik egy kávét,
esetleg megtömködi a pipáját, majd visszaül és lázasan további
információk után kezd kutatni a neten. A mondat, amit le akarok írni,
így hangzik: Nagy valószínűséggel minden eddiginél régebbi
újszövetségi kéziratok kerültek elő, melyek soha nem látott közelségbe
hozzák a Jézus körüli eseményeket az azokról szóló beszámolók legkorábbi
másolataihoz. Konkrétan hét új kéziratról van szó, melyekből hat
valószínűleg a második századból származik, a hetedik pedig (Márk
evangéliumának egy részlete) az első századból. Ha ez a hír igaz, akkor
az evangéliumok és az általuk leírt események közötti időtávolság olyan
minimálisra csökken, hogy a rés szinte teljesen bezáródik. Ókori
dokumentum esetében ez egészen rendkívüli, és ha ehhez hozzávesszük még
azt is, hogy magának a kereszténységnek az eredetéről van szó, a
felfedezés jelentőségét nehéz úgy körülírni, hogy a „szenzációs” jelző
ne legyen a mondatban.
A felfedezésről először február elején tett említést Daniel_B._Wallace professzor Bart Ehrman szövegkritikussal megrendezett nyilvános vitájában.
Dan Wallace a koiné görög nyelv kutatója, többek között annak a
nyelvtankönynek a szerzője, melyet a legtöbb angolszász teológián görög
exegézishez használnak. Emellett maga is elismert szövegkritikus, a Center for the Study of New Testament Manuscripts
igazgatója. Az általa vezetett intézet fennmaradt újszövetségi
kéziratok digitalizált formában való megörökítésével foglalkozik. A hét
új kézirat megtalálásáról szóló hír egészen szenzációs (mondom), de mint
minden valódi tudományos felfedezés esetében, itt is meg kell várni a
hosszadalmas paleográfiai vizsgálatok eredményeit, és a felfedezésnek
természetesen annak rendje és módja szerint végig kell járnia a
megfelelő tudományos fórumokat. Ez a folyamat leghamarabb jövőre jut
abba a fázisba, amikor hitelt érdemlően ki lehet mondani, hogy valóban
az Újszövetség legrégebbi kéziratmásolatairól van-e szó.
Mi az, amit már most tudhatunk? Egyelőre csak az, amit az ilyen
jellegű felfedezésekkor a tudományos vizsgálatok által megkövetelt
visszafogott kommunikáció ellenére Wallace professzor elmondhatott. A
szövegek paleográfiai vizsgálatát úgy tűnik, egy komoly hírnévvel bíró,
nemzetközileg elismert szakember végezte (a szabályok alapján a nevét
eddig nem lehetett nyilvánosságra hozni), de a kéziratokat további
vizsgálatoknak is alávetik, hogy a papiruszra írt szövegek idejét minden
kétséget kizáróan meg tudják határozni. Az írásmód alapján az antik
koiné kéziratok korát nagyjából ötven éves időhatárok között meg lehet
mondani. Az eddigi paleográfiai vizsgálat eredménye azt mutatja, hogy a
hat kézirat a második századból való, egy pedig (a szakvélemény szerint
„biztosan”) az első századból. Ha ezt más szakemberek is megerősítik, a
felfedezésnek forradalmi jelentősége van az Újszövetség szövegével
foglalkozó tudósok számára. Olyan súlyú felfedezés ez, amely csak a p52
vagy a Holt-tengeri tekercsek megtalálásához hasonlítható.
Mi a felfedezés jelentősége? Először is az, hogy mindezidáig egyetlen
kéziratmásolat sem volt a birtokunkban (vagy ha igen, még mindig
valamelyik raktárban fekszik), amelyik az első században keletkezett. A
legkorábbi kézirat az 1934-ben megtalált és a második század elejére
datált p52 papirusztöredék volt. Ez János evangéliumának néhány versét
tartalmazza. A p52 felfedezése annakidején óriási szenzáció volt, hiszen
a lelet végleg a haszontalan történelmi limlomok közé dobta azt a
bibliakritikusok között népszerű elképzelést, hogy a negyedik evangélium
valamikor a második század közepén született írás. A p52 után ez a
hipotézis tarthatatlanná vált, hiszen ha az evangélium egy másolata már a
második század elején Egyiptomban forgalomban volt, akkor magát az
evangéliumot nyilván jóval korábban kellett, hogy megírják, legkésőbb
valamikor az első század végén, de inkább még korábban. Ha Wallace-ék
most valóban Márk evangéliumának az első századból való példányát
találták meg, az még a p52-nél is jelentősebb felfedezés, sőt, talán a
Holt-tengeri tekercsek felfedezésénél is. Az Újszövetség szempontjából
mindenképpen az.
Gondoljunk bele! Ha a kezünkben van Márk evangéliumának egy első
századi másolata (a rendelkezésre álló paleográfiai becslés szerint ez
elvileg jelentheti akár a Kr. u. 70 előtti éveket is!), abból az
következik, hogy az evangélium olyan másolata van a kezünkben, amit
akkor vetettek papir(usz)ra, amikor még éltek az eseményeknek szemtanúi,
sőt, az Újszövetség néhány könyve még meg sem volt írva (János levelei
és a Jelenések könyve valószínűleg az évszázad utolsó évtizedében
íródtak)! Hogy még jobban érzékeljük a felfedezés jelentőségét, meg kell
jegyeznünk, hogy Márk evangéliumának az eddigi legkorábbi általunk
ismert másolata (p45) a Kr. u. harmadik század első feléből származott,
vagyis a mostani felfedezés legalább száz-százötven évvel korábbra vinne
bennünket vissza! Ilyen közel az eseményekhez ekkora ugrás jelentőségét
nem lehet alábecsülni.
És ez még nem minden. Bár a fő szenzáció kétségkívül a Márk-részlet, a
másik hat kézirat megtalálása is nagyon fontos. A második századból
eddig kevesebb mint egy tucat (!) papirusz-kézirat állt
rendelkezésünkre. Ez a szám most hirtelen hat új kézirattal növekszik!
Ez önmagában – a Márk-részlet nélkül is – hihetetlen előrelépés.
Amennyit tudhatunk ennek a hat kéziratnak a tartalmáról, az további
izgalmakat jelent az Újszövetség szerelmeseinek. Az egyik másolat Lukács
evangéliumából való töredék. Ez is fantasztikus felfedezés, de talán
még érdekesebb az a négy kézirat, amelyek Pál leveleiből tartalmaznak
részleteket. Páltól az eddigi legkorábbi másolatok Kr. u. 200-ból
származtak (p46), most négy másolat előzheti meg időben ezt a
papirusz-töredéket! És a legérdekesebb talán a hatodik kézirat, mely a
hírek szerint a Zsidókhoz írt levél 11. részéről szóló igehirdetés.
Mivel az első századokban a Zsidókhoz írt levél tekintélye körül viták
folytak, egy ilyen homília léte rendkívüli jelentőséggel bír. A Kr. u.
180 körülre datált Muratori-töredékből tudunk arról a gyakorlatról, hogy
a gyülekezetekben csak az apostoli tekintéllyel rendelkező iratokat
olvasták fel. Ha bebizonyosodik, hogy a második században igehirdetés
született a Zsidókhoz írt levél alapján, az újabb erős bizonyíték
amellett, hogy a levélnek már egészen korán nagy tekintélyt
tulajdonítottak az egyházban.
Egyelőre ezek azok a részletek, amelyeket Wallace-ék a felfedezett
dokumentumokról kiszivárogtattak. Kiváncsi vagyok, mi van még a
tarsolyukban. Amennyiben a tudós-társadalom a p52-höz és a qumráni
tekercsekhez hasonlóan ezeket a kéziratokat is hitelesnek fogadja el, és
megállapítást nyer, hogy valóban abból a korból származnak, ahova az
eddigi paleográfiai vizsgálatok helyezték őket, akkor nem túlzás azt
mondani, hogy az évszázad felfedezéséről van szó. Tűkön ülve várom a
2013-as évet, amikorra Wallace-ék az első tudományos publikációkat
ígérték.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése