Theologia fundamentalis et apologetica
avagy hitünk megalapozása és védelme
Bevezetés
Az ember az a lény, aki
természeténél fogva keresi az igazságot. Az ember tudásvágya határtalan.
Érdeklődési köre nincs leszűkítve biológiai szükségleteire és közvetlen
környezetére. A részletkérdések mellett az átfogó problémák is foglalkoztatják.
Meg akarja érteni önmagát és a világot. Ezért, ha sokszor csak elmosódottan és
határozatlanul is, előbb-utóbb valamilyen formában a valóság egészére vonatkozó
kérdéseket tesz föl, amelyeket egy már meglehetősen fejlett fogalmi nyelven a
következőképpen fogalmazhatunk meg: Hogyan kell a valóságot értelmezni? Honnan
van mindaz, ami létezik? Mik a valóság végső alapjai? Ezekre a kérdésekre az
ember a választ a vallásokban nem csak kereste, de valamiképpen már meg is
találta.
A hívő ember azért hisz, mert meg
van győződve arról, hogy hite alapvető és egzisztenciálisan kielégítő választ
ad az ember igazságigényére. Keresztény hitet vallani annyit jelent, mint
igaznak tartani azt, hogy Isten szólt hozzánk Jézus Krisztusban, és ennek
életünkre vonatkozó következményeit levonni. A hit tehát soha nem lehet
közömbös az igazságnak és az igazság megismerésének kérdésével szemben. A hívő
embert az igazsággal szembeni elkötelezettsége többek között arra is készteti,
hogy igyekezzen saját hitét mindig jobban és teljesebben megérteni. Ebből az
igényből fakad a teológia ill. a hittannak ez a kurzusa, melyben a hit önmaga
megértésére és tisztázására törekszik (fundamentalis – megalapzás, apologia –
védelem).
Főképpen akkor fontos ez, amikor
a hívő ember dialógusba bocsátkozik olyanokkal, akik nem osztják meggyőződését.
Elengedhetetlen, hogy hitünk alapjait tisztázzunk, megértsük.
I.
Teodicea
avagy mit tudhatunk Istenről
1. Istenkép
Az ember tud Istenről. A Róla
való elképzelések, tapasztalatok azonban különbözőnek mutatkoznak, sőt van, aki
ennek valóságtartalmát is megkérdőjelezi. Az elkövetkezendő részekben azzal
foglalkozunk, hogy honnan van az embernek tudása Istenről, meddig juthat el
emberi megfontolásai alapján és keresztényként mit vallunk, kicsoda Isten.
A magyar irodalom bővelkedik
istenes versekben. A XX. század két nagy költőjének, Ady Endrének és József
Attilának két versének elemzése után rádöbbenhetünk arra, hogy az érző és
gondolkodó ember mennyire másképp tapasztalja meg Isten létét, milyen kapcsolat
fűzi az embert Istenhez.
Ady Endre, A
Sion-hegy alatt
Borzolt, fehér Isten-szakállal,
Tépetten, fázva fújt, szaladt
Az én Uram, a rég feledett,
Nyirkos, vak, őszi hajnalon,
Valahol Sion-hegy alatt.
Egy nagy harang volt a kabátja,
Piros betükkel foltozott,
Bús és kopott volt az öreg Úr,
Paskolta, verte a ködöt,
Rórátéra harangozott.
Lámpás volt reszkető kezemben
És rongyolt lelkemben a Hit
S eszemben a régi ifjuság:
Éreztem az Isten-szagot
S kerestem akkor valakit.
Megvárt ott, a Sion-hegy alján
S lángoltak, égtek a kövek.
Harangozott és simogatott,
Bekönnyezte az arcomat,
Jó volt, kegyes volt az öreg.
Ráncos, vén kezét megcsókoltam
S jajgatva törtem az eszem:
»Hogy hívnak téged, szép, öreg Úr,
Kihez mondottam sok imát?
Jaj, jaj, jaj, nem emlékezem.«
»Halottan visszajöttem hozzád
Én, az életben kárhozott.
Csak tudnék egy gyermeki imát.«
Ő nézett reám szomorún
S harangozott, harangozott.
»Csak nagyszerű nevedet tudnám.«
Ő várt, várt s aztán fölszaladt.
Minden lépése zsoltár-ütem:
Halotti zsoltár. S én ülök
Sírván a Sion-hegy alatt.
Dolgaim elől rejtegetlek,
Istenem, én nagyon szeretlek.
Ha rikkancs volna mesterséged,
segítnék kiabálni néked.
Hogyha meg szántóvető lennél,
segítnék akkor is mindennél.
A lovaidat is szeretném
és szépen, okosan vezetném.
Vagy inkább ekeszarvat fogva
szántanék én is a nyomodba,
a szikre figyelnék, hogy ottan
a vasat még mélyebbre nyomjam.
Ha csősz volnál, hogy óvd a sarjat,
én zavarnám a fele varjat.
S bármi efféle volna munkád,
velem azt soha meg nem unnád.
Ha nevetnél, én is örülnék,
vacsora után melléd ülnék,
pipámat egy kicsit elkérnéd
s én hosszan, mindent elbeszélnék.
Ady Endre versének hangulata
szomorú, de fennkölt, búskomorság tölti be a levegőt, ahol Isten öreg, tekintélyes,
de kopott vénsége kifejezi a költő távolságát is Istentől. Isten, mint vén
sekrestyés jelenik meg; olyan, mint egy gyermekkönyvben lerajzolt jóságos öreg
bácsi, akit már „rég feledett” a költő. Egy ilyennek elképzelt Istenhez próbál
felnőtt fejjel fordulni, de sikertelenül. Isten és ember közötti kapcsolat
zátonyra fut, mert egy gyermek számára adekvát, megfelelő Istenről alkotott kép
nem fejlődött tovább, nem bontakozott ki, és így már nem alkalmas arra, hogy
személyes kapcsolat létrejöhessen. Az elképzelés, mint egy kinőtt ruha,
elszakad a felnőtt emberen.
József Attila
A vers hangulata sokkal vidámabb,
mégis érzünk benne egy árnyalatnyi szomorúságot. A gyermekien vidám lelkületet
a költői képek apa-gyermek, mester-inas hasonlatai, az egyszerű rímelés adja, a
szomorkás ízt a feltételes mód kölcsönzi a költeménynek. Minden szép és jó –
volna, csak sajnos nem az. Az Istennel való kapcsolat is jó volna, de nincs. Jó
volna egy szeretetkapcsolat, de van ennek valami gátja. Bár az itt megjelenő
istenkép sokkal személyesebb, mégis valami beteljesületlenség mutatkozik meg,
amelynek bizonnyal a családi háttérben keresendő az oka.
Összefoglalóan elmondhatjuk, hogy
Istenhez való kapcsolatunkat alapvetően meghatározza az, hogy milyen az
Istenről kialakított elképzelésünk.
1. 2 Helytelen Istenképek
1.2.1 A jelen elképzelései
Büntető nevelő Isten
mindig figyel, és ha valami rosszat teszel, akkor odacsap. Nagyszüleink, dédszüleink
korában volt ez gyakori. Nevelő, ellenőrző. („Isten szeme mindent lát, el ne
lopd a léniát.”)
Hátulról mozgató – Az
ember Isten játékszere, Egykor megalkotta a világot, valahol van, de most nem
szól bele a világ menetébe. (vö. deizmus) A mai világban ez szorongató érzéseket
is kelt, magunkra hagyott, nem törődik velünk. „már meg van írva”
Bizalmaskodó „haver” – sokszor fordul
elő manapság, főleg fiatalok körében, hogy ő csupán egy barát, akit, ha akarok
megkérdezek, elbeszélgetek vele, de nem több. Baj, hogy gyakorlatilag egy szinten
van az emberrel.
„Kérő automata” –
Istent akkor veszik elő, ha valami gond van és kell valami. Ekkor fogadkozunk,
csak teljesítse kívánságunkat. Mint egy szolgáltatás: én adok, és ezért te is
adsz valamit cserébe.
1.2.2 A világ Istenképei:
- borzalmas, félelmetes istenek –
maják, aztékok, afrikai
- emberképű istenek – görögök,
rómaiak
- a kinyilatkoztatás istenképe -
kereszténység
1.3 Hogyan lehet valakiről megfelelő képet kialakítani? (hogyan ismerem meg?)
- beszélgetek vele, személyesen
találkozom vele
- másoktól érdeklődöm róla (pl. a
jövendőbeliről megkérdezni a jövendőbeli anyóst nem haszontalan stb.)
- ha valakit meg akarok ismerni,
akkor a megfigyelésemet hosszú ideig kell tennem.
- saját magam személyisége is
befolyásolja azt, hogy én milyennek látom a másikat. Ezért van az, hogy
ugyanazt az embert valaki imádja, valakinek közömbös, valakinek gyűlöletes.
Hogy valakiről megfelelő képet tudjak kialakítani, ahhoz szükséges az is, hogy
én változzak.
2. Istenérvek
Bevezetésképpen el kell
mondanunk, hogy a következőkben felsorolt érvek nem nevezhetők úgy
bizonyításnak, mint ahogy más esetekben, pl. a matematikában bizonyítani
szoktunk. Egy matematika tételt le lehet vezetni, annak igazát be lehet
bizonyítani úgy, hogy aki hallja, annak el kell fogadnia. Egy ilyen bizonyítás
kényszerítő erejű. Istennel kapcsolatban ezt azonban nem lehet megtenni, mert a
rá utaló jelek tőlünk nem függetlenek, bennünket személyesen is érintenek. Az
igazság belátása nem csupán racionális művelet, hanem egyben személyes
állásfoglalást is kíván tőlünk.
2.1 Mit mond az anyagvilág Istenről, avagy az esetleges létezők végső alapját kereső ember
Istenre nem csak a belső
tapasztalás tényei utalnak. A minket körülvevő világ különböző tulajdonságai is
elvezetik az emberi elmét Istenhez.
Az emberi tapasztalat azt mutatja, hogy világunk
esetleges. Esetleges az, ami lehet is, meg nem is. Az esetleges valóságnak
létezése annyiban szükségszerű, amennyiben ténylegesen létezik, de tényleges
létezése nem, vagyis elgondolható az is, hogy nincs.
1. Ha van valami, akkor van
feltétlen, saját létének alapját önmagában hordozó valóság. „Miért van egyáltalán valami, és nem sokkal
inkább a puszta semmi.” „Semmi sem jön létre elégséges alap nélkül” (Leibnitz)
Erre a kérdésre azt felelhetjük:
mivel van valami/valaki, ami saját létének alapját önmagában hordozza. Értelmetlen
az, hogy mindig minden másból ered. A semmiből nem lesz semmi, tehát mindennek
valahonnan származnia kell. Tehát lennie kell önmagát megalapozó, feltétlen
valóságnak, akit mi Istennek hívunk.
2. A feltétlen valóság nem azonos az anyagi
világ egészével, hanem ezt mérhetetlenül felülmúlja, vagyis világfölötti,
transzcendens. A materializmus állítása szerint az anyag a magát megalapozó végső
valóság, amely tehát örök. Azonban ezzel a ténnyel a tudomány nem tud
egyetérteni, mert az anyag nem állandó. Még a legelemibb részek is felbomlanak.
Az anyag szétesik. Még ha vannak is makacsul megmaradó anyagformák (proton)
ennek is élettartamot szabnak a tudósok. A megmaradási törvények sem igazolják
azt, hogy az anyagnak feltétlenül szükséges léteznie, mert ez a törvény csak
zárt rendszerben érvényes, az pedig egyáltalán nem biztos, hogy világunkat zárt
rendszernek kell tekintenünk.
Az anyagból továbbá nem
következik az a rendszerezettség, amelyet világunkban megtapasztalunk. Az
anyagra az entrópia törvénye jellemző. Ennek azonban a földön tapasztalható
fejlettség ellentmond, ezért nem lehet az anyag a feltétlen valóság.
2.2 A fejlődő világ titkát megérteni akaró ember
Egyszerűen megfigyelhető tényből indulunk ki:
világunkban minden változik. Állandóan tapasztaljuk, hogy új dolgok keletkeznek,
és hogy a meglévők elmúlnak. Ezt a tényt annyira megszoktuk, hogy már nem is
csodálkozunk rá. Azonban ha komolyabban elgondolkodunk ezen a tényen, akkor
felmerülhet a kérdés: valóság-e a változás? Tényleg keletkeznek új dolgok, és
valóban megszűnik-e az, ami volt? Nemcsak látszatról van-e szó ezekben az esetekben?
1.) Változás
Változásról csak ott
beszélhetünk, ahol valami egy előbbi és későbbi állapotban ugyanaz és nem
ugyanaz. Ha nem ugyanaz, akkor más, ha ugyanaz, akkor nincs változás. A két
ellentétesnek látszó valóság egyszerre kell, hogy jelen legyen. Pl. Az ötéves
kis gyerek milyen gyorsan megnőtt. Változásról csak ott lehet szó, ahol megvan
az alany azonossága.
A változásban valami új jön
létre. Honnan származik az új valóság?
A másik létezőtől? Amikor a víz a
melegét, többlet energiáját mástól kapja, az még érthető, rendben van. De nem
csak innen származik az új, hanem saját magától is. A személy magától is többé
válik, fejlődésének okát magában is hordozza. Gondoljunk csak az ikrekre, akik
nemcsak genetikailag, de körülményeiket tekintve is azonosak, mégis teljesen
különböző személyiségekké válnak.
2.) Evolúció
Mit monda a természettudomány a
világról? Milyen a természettudományos világkép?
A természettudósok egyetértenek
abban, hogy az összes, földön előforduló és többnyire igen bonyolult szervezetű
élőlény az élet egyszerűbb formáiból jött létre, sőt maga az élő nem élőnek
nevezett anyagból keletkezett. A világ változások bonyolult során lett olyan,
ahogy mi ismerjük. Honnan van az a léttöbblet, amely élő és élettelen között,
tudatra ébredt és tudattalan között megvan?
Magából a természetből, evilágból
ez nem következik. Sőt, azt tapasztaljuk, hogy az univerzum entrópiája nő,
tehát a kozmosz energiaforrásai mind egységesebben oszlanak el. Másként
fogalmazva, a világegyetem a rendezettségből a rendezetlenség felé, az
összetett állapotok felől, az egyszerűsödés felé halad.
A
többletre eljutott valóság a változás okát csupán magában hordozza. Saját erejéből,
önmaga okán nem múlhatja semmi felül önmagát. Ez olyan lenne, mint amikor
Münchausen báró saját hajánál fogva emeli ki magát a mocsárból. Amikor arról
beszélünk, hogy az anyagvilág az evolúció során lényegében felülmúlta önmagát,
fel kell tételezzük a feltétlen valóság létét, Isten létét, aki oka a fejlődésben
tapasztalható kifejlődő többletnek. Az a program, elv, amely szerint az
anyagvilág az alacsonyabb szerveződésből magasabb szervezettségre, sőt öntudatra
jutott nem származhat magából az élettelen és öntudatlan anyagból, és nem lehet
a puszta véletlen műve.
Az élet megjelenését biztosító Isten
nem valamiféle misztikus és az események láncolatába beavatkozó véges erő,
hanem a kezdeti létezők természetével és kombinációjával eleve adott Valóság,
aki megadja a minden létezőben felfedezhető logikát, programot. A szaktudós módszertani
meggondolásokból eltekinthet ettől a logikától, mint ahogy egy sakkjátszma
elemeit, véletlenszerű és szabályos mozgásait is leírhatjuk anélkül, hogy a
sakk megalkotójára gondolnánk. Gondolkodásunkkal mi ellenben éppen a játék
tervezőjére, elgondolójára mutatunk rá.
„Uram
Istenem, egyetlen reményem, hallgass meg engem!
Ne
engedd, hogy belefáradjak keresésedbe.
Add,
hogy mindig égő nyugtalansággal keressem Arcodat!
Te
adj erőt keresésedhez, aki megadtad, hogy megtaláljalak Téged.
Előtted
van erőm és erőtlenségem: őrizd meg erőmet és gyógyítsd meg gyengeségemet! Előtted
van tudásom és tudatlanságom: ahol ajtót nyitottál, engedj belépnem, ahol
bezártad az ajtót, nyisd meg zörgetésemre!
Te
juss eszembe mindenütt, szeretnélek megismerni és szeretni!”
2.3 Az erkölcsiség feltétlen követelménye előtt álló ember
Az erkölcsi kötelezettség ténye
az erkölcsi tudatban jelentkezik, ez utóbbi pedig az erkölcsi értékelésben, az
erkölcsi ítéletben fejeződik ki.
A világ legtermészetesebb
dolgának tartjuk, hogy vannak olyan cselekedetek, amelyekre azt mondjuk, hogy
ez helyes és dicséretes, másra pedig, hogy helytelen, és elmarasztaljuk. (pl. önfeláldozás
ill. sikkasztás)
Konkrét esetekben mutatkozik meg,
hogy spontán módon különbséget teszünk helyes és helytelen között.
Nem minden állításunk, tettünk
erkölcsileg megítélhető. (vidám természetes, jó hangja, tehetséges sofőr stb.
Csak olyan esetekben van értelme az erkölcsi ítéletnek, ahol a szabadság
mozzanata jelen van, vagyis olyan emberi tettek vagy magatartás esetében, ahol
a felelősség kérdése is felmerül.
Természetesen nem csak másokkal
kapcsolatban mondunk ítéletet, saját tetteinkről is tudjuk mi a helyes és mi a
helytelen. (ha segítettünk vkinek, ill. becstelenül cselekedtünk) Ezeket a
tetteinket vagy elmarasztaló vagy dicsérő ítélet követi saját magunk részéről.
Ezt a minden jelentősebb tettünket kísérő vagy elmarasztaló tudatállapotot nevezzük
lelkiismeretnek.
Erkölcsi értéknek feltétlen
jellege van. Nincs olyan érték, amely igazolhatná az erkölcsileg helytelen
tettet. Az erkölcsi érték feltétlenül kötelez. Az erkölcsi ítélet nem meglévő
tényt regisztrál, hanem kategórikus. (ellenvetés: nem mindig ugyanazt tartották
különböző korokban erkölcsileg helyesnek. De ez nem igaz, egyetértés volt
mindig a legalapvetőbb erkölcsi követelményeket illetőleg. Ne ölj stb.)
Az erkölcsi kötelezettség a
megvalósítandó értékből kiinduló felhívásként fogható fel, amelyet egyrészt
feltétlenül, másrészt szabadon kell megvalósítani.
A szabad emberi akarat mintegy
önmagát kötelezi, de ezt az őt magát megelőző, számára adottságként jelenlévő
feltétlen erkölcsi felhívás értelmében teszi.
Ez a parancsoló hatalom a fentiek
értelmében azonban nem lehet evilági hatalom, nem származhat pusztán társadalmi
hagyományokból. Ennek a valóságnak személyes jellegűnek kell lennie, mert ember
számára ilyen feltétlen erőt csak személy képviselhet. Ezt a valóságot,
amelytől magunkat soha nem tudjuk függetleníteni, amely egyszersmind szemben is
áll velünk, hívjuk Istennek.
„Te
pedig bensőbb voltál legbensőbb valómnál, mélységesebb a lényegemnél”.
(Szt.
Ágoston)
3.
Mi a fogalom és hogyan kell Istenről helyesen beszélni?
3.1 A fogalom
Nyilvánvaló, hogy Istenről nem
úgy van tudomásunk, ahogy a bennünket körülvevő dolgokról és tulajdonságaikról.
Miről van egyáltalán fogalmunk?
Mi egyáltalán a fogalom? A
fogalom elvont gondolati tartalom. Olyan létező, amely nem érzékletes, de
az érzékelhető tapasztalattól nem idegen valóság. Ugyanakkor nem csupán elvont
tartalom, hanem a valóságnak egyben
sikerült kifejezése is, a valóság megértését is tükrözi. Pl. amikor egy
fának leveleiről beszélek, akkor a ’levél’ fogalmával arról az ismeretről tettem
tanúságot, hogy az egyenként különböző valóságoknak egységes mivoltát értettem
meg és fejeztem ki. Hogyan függ össze a
fogalom és a valóság?
Attól, hogy elgondolok 1millió
eurót, attól az még nem lesz a zsebemben, és az adósságomat sem tudom kifizetni.
De azt elmondhatom, hogy van tapasztalatom arról, hogy mi a pénz, és ha még nem
is láttam belőle egy milliót, a kisebb egységekből el tudom képzelni. Ahhoz,
hogy valamit el tudjak gondolni, az elemeit, az alapját meg kell, hogy
tapasztaljam.
Aminek a tapasztalatban semmiféle alapja sincsen, az el sem gondolható.
Ennek
az sem mond ellent, hogy vannak olyan kitalált gondolati tartalmak, amelyek
sose léteztek, és talán sose fognak. Azonban ilyen gondolati tartalmaknak egyes
elemei lelhetők fel a valóságban, amiről viszont van tapasztalatom. Süsü, a
sárkány nyilván nem létezik, mégis el tudom gondolni. A sárkányt csak azért tudom
elképzelni, mert egyes alkotóelemeiről (gyík, kígyó, gekkó stb.), amiket
esetleg eltúlzok, van fogalmam.
Nincsenek azonban a világban olyan alkotóelemek, amelyek segítségével
meg lehetne konstruálni magát az abszolútumot, a feltétlent. A mindennek
alapjául szolgáló Létről, Istenről nincs érzéklő tapasztalásunk. Csak úgy lehet
fogalmunk Istenről, ha már valamiképpen, az érzéklő tapasztalástól különböző módon,
megtapasztaltuk, tudunk róla. Vagyis
fogalmunk csak azért lehet Istenről, mert létezik.
Istenről is van fogalmunk, ami
arra utal, hogy már valamiképpen van tapasztaltunk róla. Nem úgy mint a
világról, hanem mint annak szükségszerű feltételéről, ahogy azt az istenérvek
kapcsán már láttuk. Különböző tapasztalatok alapján jutottunk el Isten létének
állításához. Mindegyik tapasztalat azonban alapvetően összefügg egymással, mert
magára a létre ill. annak tulajdonságaira utal, amely mindent megalapoz. Arra
az egyetlen, végső és feltétlen valóságra utalnak, melyet Istennek nevezünk.
3.2 Istenről beszélni
Aki úgy tesz, mintha az Istenről
való beszéd egyszerű dolog lenne, aki nem veszi figyelembe, hogy mindaz, amit
Istenről mondunk, alapvetően megváltoztatja eredeti értelmét, az félreértést
kelt, és ezzel előmozdíthatja, hogy egyeseknek torz képe legyen Istenről, végső
esetben tagadják Isten létét.
Amikor Istenről valamilyen
fogalmunk, tapasztalatunk van, már egyben valamilyennek meg is ismerjük. Hogyan
fogalmazzuk meg azt a tapasztalatot, amelyben részünk van?
Nyilvánvaló, hogy Istenről nem
úgy tudunk, mint a bennünket körülvevő dolgokról, amelyekről érzékszerveink
által szerzünk tudomást, és amelyekre fogalmaink elsősorban vonatkoznak. Éppen
ezért mindig észben kell tartanunk, hogy azok a fogalmak, jelzők, amelyeket
Istenre használunk ennek a világnak tapasztalatából származnak. Amikor azt
mondjuk rá, hogy nagy, akkor az általunk megismert nagyságot felnagyítva
használjuk ezt Istenre. Vagyis fogalmainkat mindig analóg módon kell érteni,
vagyis Istenről csak utalásszerűen tudunk beszélni.
Analóg módon beszélni annyit
jelent, hogy egy fogalmat átvitt értelemben, a hasonlatosság alapján
használunk. Tudjuk, hogy Jézus Istent Atyának hívja, ami annyit jelent, hogy Ő
olyan, mint egy jóságos apa, akinek az életet köszönhetjük. Az Istenre használt
’apa’ fogalom a gyerek-szülő tapasztalaton alapszik, ezt használja fel Jézus
arra, hogy Istenről egy alapvető állítást tegyen.
Állítás útja – minden, ami érték, pozitív (szép, jó, igaz), igaz
csak azzal a feltétellel, hogy nem úgy igaz mindez, mint ahogy a világban. Ahogy
az imént már említettük, ez az analóg beszéd Istenről.
Tagadás útja – Egyrészt tagadni kell mindent, ami a világban
rossznak, hibásnak tűnik (nem irigy, nem bosszúálló, nem vérszomjas stb.),
másrészt olyan pozitív dolgokat, amelyek a végességre utalnak (pl. hogy teste
lenne, vagy növekszik stb.)
Fokozás útja – mivel Istent mint világunkat felülmúló valóságot
ismertük meg, beszélni is úgy tudunk róla, hogy fogalmaink fokozásával e
világot meghaladónak mondjuk (végtelen, feltétlen, időtlen, korlátlan stb.)
Végül, de nem utolsó sorban
Istenről képekben, szimbólumokban is lehet beszélni, amit leggyakrabban a
költészetben vagy az imádságban teszünk.
A 90. zsoltárban például a
következő sorokat olvashatjuk:
aki a Mindenható
árnyékában él,
Te vagy a váram,
és a menedékem, Istenem, benned bízom!
Ebben a szövegben nyoma sincs
annak a félelemnek, hogy az ilyen beszéd Istent túlságosan emberszabású,
antropomorf módon állítja elénk. Miért? Mert aki ilyen és hasonló kifejezéseket
használ, annak esze ágában sincs, hogy ezeket precíz fogalmi leírásként
értelmezze. Ha persze valaki a képes beszédet, a szimbólumokat pontos fogalmi
meghatározásnak tartja, akkor a félreértés elkerülhetetlen, de ezért nem
használója a felelős.
A szimbólum sokkal eredetibb és
erősebb kifejező eszköz, mint az elvont fogalom. A szimbólum, a jelkép által
sokkal gazdagabb tartalmat tudunk kifejezni, mert ezek egész történést, érzelmi
hozzáállást kifejezhetnek.
4. Isten tulajdonságai
4.1 Isten személyessége
Mit jelent az, hogy személy? A
személy öntudatos alanyi létező. Ez jelenti azt, hogy nem csak a körülötte való
világról tud, hanem arról is, hogy ő az aki tud, ill. tud magáról a létről. A
személyes létezés együtt jár az öntudatossággal, a szabad akarattal. Ahol
találkozunk a személlyel, ott indokolt a „te” megnevezés.
Annak a világnak végső alapja,
melyben személyes öntudatos létezők léteznek, semmiképpen sem lehet
személytelen, a személyes lét tökéletességét el nem érő valóság. Ezt az
igazságot már az erkölcsi tudatot vizsgálva beláthattuk.
Ugyanakkor mégsem az a
legfontosabb kérdés, hogy Isten személyes létező-e vagy sem, hanem hogy olyan-e
a magát mindenben megalapozó létező, akivel személyes kapcsolatban lehetünk.
Ugyanis azt tapasztalja az ember, hogy benne alapvető igényként merül fel az abszolútummal
való kommunikáció, közösség.
4.2 Isten egyetlensége
Isten egyetlenségét már a Kr.e.
VI. században felismerték a görög filozófusok, akikkel egy időben a zsidóság
körében a nagy próféták tanítása által megerősödött és megszilárdult, hogy az
„atyák Istene” egyetlen. Isten egyetlenségének állítása az emberi értelem
számára is világos: ha több, egymást különbözőségük által kizáró, feltétlen
valóság létezne, akkor egyik sem lehetne feltétlen, hiszen akkor azt, amit az
egyik birtokol, nem birtokolhatná a másik.
4.3 Isten örökkévalósága
Az örökkévalóság nem azt jelenti,
hogy élete végtelen időtartammal rendelkezik. Az örökkévalósága a határtalan
élet egyszerre való és tökéletes birtoklását jelenti, ahogy Boethius fogalmazta.
Határtalan: élettevékenységének nincs sem kezdete sem vége.
Egyszerre való: élete kizár
minden egymásutániságot. Benne minden egyszerre van meg.
4.4 Isten tudása, mindenhatósága
Isten számára a lét, ami Ő maga,
teljes tökéletességgel van jelen, vagyis benne a megismerő, a megismert és a
megismerés azonos az isteni léttel magával, és ezért tudása egy mindent átfogó
feltétlen tudás.
Fel szokott merülni az a kérdés,
hogy van az, hogy Isten mindent tud, ugyanakkor pedig az embernek szabad
akarata van. Vagyis ha Isten tudja, mit fogok tenni, mennyiben szabad az én
döntésem? Van-e értelme megszenvednem egy döntésért, ha Isten már úgyis tudja
mi fog történni, tehát úgyis az fog történni, amit ő akar; döntésem csak
látszólag szabad.
Ezt a dilemmát csak úgy tudjuk
feloldani, hogyha figyelembe vesszük, amit a 3.2-es részben fogalmaink
korlátairól mondtunk. A megismerést Istenre úgy alkalmaztuk, hogy ránk ez a
fogalom véges, korlátozott módon igaz, és fokozás útján állítjuk, hogy ha Isten
az abszolút lét, akkor tudása is abszolút. Csakhogy a mi megismerésünkhöz az is
hozzátartozik, hogy az mindig csak a megvalósult, a már létrejött dolgokat
képes felfogni. Megismerésünk időhöz kötött: először létezik, történik valami,
aztán tudunk róla. Tudásunk után már nincs helye annak, hogy az a valami legyen
vagy ne legyen, történjen vagy ne történjen. Igaz, azt is tudjuk, hogy az
ismeret még nem oka valami létrejöttének. Azért, mert láttam a balesetet, ez
még nem jelenti azt, hogy én, az esemény megismerője oka is lennék a balesetnek.
Isten ugyan ismer minket (még
jobban is, mint mi magunkat), de ugyanakkor szabadságunkat sem korlátozza.
Ahogy már a lelkiismerettel kapcsolatban be kellett látnunk (vö.: 2.3), hogy az
erkölcsi tudatban számunkra jelenlevő isteni valóság úgy kötelez, hogy egyben
szabadon is hagy, ugyanúgy Isten minden tudása sem befolyásolja döntésünket.
Istennél emberi világunkban ellentétes fogalmak nem feltétlen ellentétesek. (vö.
Isten egyszerre mindent felülmúló, transzcendens, és egyszerre mindenütt
jelenlévő, immanens) Isten tudása teljesen meghagyja az ember szabadságát, csak
elképzelni nem tudjuk, mert számunkra a megismerés fogalma időhöz kötött, míg
Istennél nem.
4.5 Isten teremtő mivolta
4.5.1 A kreacionizmus
A Lamarckig,
főképp pedig Darwinig általánosan elfogadott kreacianizmus elveti fajoknak egymásból való keletkezését. Közvetlenül
adott tapasztalati ténynek látszott az élőlények fajainak állandósága. Senki
sem sejtette, milyen hatalmasak a mindenség tér- és idődimenziói. Ezért
természetesnek látszott a gondolat, hogy a változatlannak tartott dolgokat,
mint a Napot és a csillagokat, valamint az élőlények egyes fajait,
mindenekelőtt pedig az embert közvetlenül a semmiből teremtette Isten. A
geológia, a biológia és az asztronómia fejlődése következtében azonban általánosan
elfogadottá vált az evolúciós elmélet, amely szerint valami korában létezőből
fejlődött ki a világban minden, ami csak van. Az evolúció elmélete ma már nem
csupán természettudományos hipotézis, hanem minden evilági létezőnek általános
magyarázó paradigmája: mindent, ami van, úgy kell felfogni, mint ami
fokozatosan jött létre. Ennek végső oka: komolyan kell vennünk azt a belátást,
hogy a világ dinamikus egység; semmi sem érthető meg elszigetelten, az
összefüggéseiből kiragadva. Ebből viszont következik, hogy mindent, ami van,
tehát a szellemit is, szükségszerűen úgy kell felfogni, mint ami valami korábban
adottból keletkezett.
Itt mindig azzal
az ellenvetéssel jönnek elő, hogy a szellem és az anyag lényegi különbsége
miatt a világban levő szellem (konkrétan: az emberi lélek) csak Isten közvetlen
teremtő aktusa által keletkezhet, amely nem veszi igénybe az univerzum evolutív
erőit. Ezt azért kell elutasítanunk, mert vitatható az az istenfogalom és az a
világfogalom is, amely ennek az ellenvetésnek alapjául szolgál. Ha ugyanis úgy
képzeljük el Isten teremtő működését a világon belül, hogy Isten mindig új kezdetekkel
áll elő a világban, amelyeknek semmi közük sincs a már meglevőhöz, így akaratlanul
is tagadjuk Isten immanenciáját és transzcendenciáját. Továbbá ezek az új
kezdetek, amelyeknek semmi közük - a keletkezés szempontjából - a dinamikus
univerzumhoz, ebben a világban mindig idegen testek, illetve külön világok
volnának, amelyek sértik a világ egységét.
„Hogy
is maradhatna meg bármi, ha te nem akarnád, és hogyan állhatna fenn, ha te nem
hívtad volna létre? De te kímélsz mindent, mert a tiéd, életnek barátja.”
(Bölcs 11,25-26)
4.5.2 Evolutív teremtés
Még
ha a szellemi lélek nem vezethető is vissza erős értelemben az anyagra, és
ezért valami másnak kell felfogni a fizikai testtel szemben, azért az emberben
anyagi teste és szellemi lelke egységet alkot a létben. Ebből az egységből
következik, hogy az ember lelke a test fejlődése által keletkezik, és hogy test
és lélek között valóban kétoldalú kölcsönhatás zajlik. Ezzel természetesen még
semmit sem mondtunk e kölcsönhatás módjáról.
Minden teremtményi tevékenységben
megvan az "önfelülmúlás" mozzanata, vagyis a teremtményi
tevékenységnek csupán határesete az a tevékenység, amely mindenestül visszavezethető
egy másik létező tevékenységére.
Az önfelülmúlás fogalmilag
paradox adottság. Ha ugyanis azt állítjuk, hogy a másra vissza nem vezethető
létmozzanat a tevékeny teremtménytől magától származik, akkor olyasmit mondunk,
ami lehetetlennek látszik, mivel semmi sem tudja azt önmagának adni, amije nincsen.
(ld. 2.2.2 és Münchausen báró esete) Ha azonban a megoldást abban látjuk, hogy
az új létmozzanatot egyszerűen a teremtménynek létet adó isteni létteljességre
vezetjük vissza, akkor érthetővé tettük ugyan a léttöbbletet mint olyat, egyben
azonban teljesen homályban hagytuk, hogy miképpen eredhet ez a léttöbblet a
teremtményi okság vonalán a teremtménytől magától. (ld. feljebb,
kreacionizmus). Az előbbi két felismeréssel kapcsolatban elmondhatjuk, hogy az
önfelülmúlás azért nem jelent ellentmondást, mert az önmagát felülmúló
teremtményi okban az Isten teremtő oksága működik, amelyre jellemző, hogy létet
adva önállóvá tesz.
Ez talán hasonlítható ahhoz, hogy
elképzeljük, valaki gyárt egy olyan rollert, amely menet közben képes lesz
repülővé alakulni és úgy tovább haladni. Nyilvánvaló, hogy az átalakulás bár
magában a szerkezetben megy végbe, ott érthető és leírható folyamatok által, de
hogy miért történt így, az egyedül a tervezőre vezethető vissza, az ő
zsenialitása mindennek az oka. Hasonlóan Isten a világon belül teremtményi erők közvetítésével személyesen
és szuverén módon működik.
Áldjad,
lelkem, az Urat! Uram, Istenem, mindennél nagyobb vagy!
Fönségbe
és méltóságba öltözöl, a fény, mint köntös, úgy fog körül.
Az
eget kifeszíted, mint a sátort, lakóhelyed a vizek fölött rendezted be.
A felhőket fogatként használod, a szelek
szárnyán szállsz tova.
A földet biztos alapra helyezted, nem
inog meg az idők folyamán.
Mindent bölcsességedben alkottál, s a
föld teremtményeiddel van tele.
104.
Zsoltár
5. Honnan ered a világban a rossz?
Amikor a
rosszról beszélünk, meg kell állapítanunk, hogy itt elméleti síkon foglalkozunk
vele, és mint teológiai, filozófiai nehézséget igyekszünk tisztázni a kérdést.
Ugyanakkor a rossz életünkben elsősorban nem elméleti síkon jelentkezik, hanem
bennünket személyesen érintő valóságként (szubjektív módon). Ilyenkor a rossz
nem teoretikus, hanem egzisztenciális (létünket érintő) kérdés. Ennek ellenére
mégsem haszontalan, ha tisztázzuk az elméletben felmerülő kérdéseket, csak ne
várjuk el, hogy ez önmagában megoldást jelenthet akkor, amikor személyesen
engem vagy szeretteimet érinti akár a fizikai akár az erkölcsi rossz.
A rossz nem
csupán elhanyagolható s mellékes jelenség, hanem mindenütt jelenlévő tény.
Felmerül a kérdés, hogy Isten nem akarja vagy nem tudja-e megakadályozni a
rosszat. Ha azonban nem akarja, akkor nevezhető-e jónak, és ha nem tudja,
állítható-e még, hogy mindenható.
Ennek a
kérdésnek a megválaszolásához tisztában kell lennünk azzal, hogy mi a rossz és
hogy honnan van ill. hogy Isten milyen világot alkotott. A kereszténység
szerint a rossz eredetileg nem tartozott a világhoz, hanem a véges teremtmény
önállóságának, különösképpen a véges szabad akaratnak a következménye. Eszerint
tehát a rossznak történelmi eredete van.
A rossznak két
egymástól alapvetően különböző fajtáját kell megkülönböztetnünk:
5.1 A
fizikai rossz
Ez olyan hiba
vagy hiányosság, amely mögött nem áll tudatos vagy szabad elhatározás. A
fizikai rossz (betegség bizonyos esetekben, fájdalom, természeti katasztrófák
stb.) mivel nem a rossz akaratnak, hanem bizonyos természeti erők működésének a
következménye, akármilyen érzékenyen is érintik az embert, nem abszolút rossz.
Ezt azért engedi meg Isten, mert a teremtmények saját természetének megfelelő
kifejlődése e nélkül nem lenne lehetséges, vagyis egy nagyobb érték miatt van,
azaz a világ fejlődésben van, növekszik, s ennek következményeként vannak ilyen
események. Talán nehéz elfogadni, de az ebből adódó eseményeknek eredetileg nem
vezettek ahhoz, hogy Isten szeretetéből az ember kiszakadjon, úgy érezze magát
és helyzetét, hogy Isten elhagyta. Ez a bűnnek, az Istentől való elszakadásnak a
következménye (ld.: Balavány György cikke). Igazán szenvedést és
létbizonytalanságot pont az okoz, hogy az ember előtt Isten jósága elhalványul
vagy megszűnik. Úgy tapasztalja, hogy léte értelmetlen és véges, személye
létből a nem-létbe zuhan. Ebből a tapasztalatból ad megváltást Jézus halála és
feltámadása: Isten szeretetétől egyedül a bűn szakít el.
5.2
Erkölcsi rossz
Az erkölcsi
rossz az, amit gonoszságnak is szoktunk nevezni. Ez azt jelenti, hogy egy
tudatos, döntésre képes személy szabad cselekedetének eltérése az erkölcsi
törvénytől, Isten rám és a világra vonatkozó elképzelésétől. Az erkölcsi
rosszat Isten nem akarja, csupán megengedi. Ezt nem kerülhette el, ha olyan
lényeket teremtett, amelyek valódi szabadsággal rendelkeznek. Ez a szabadság
pedig szükséges felétele a szeretetnek, amely a legfőbb jó.
Amúgy a rossz
problémájára nincs igazán jó elméleti válasz, mert a jelenség maga nem elméleti
síkon jelentkezik, ahogy már fentebb említettük. Igazi megoldást maga Isten
adott, amennyiben kinyilvánítja, hogy a gonoszság hálójában vergődő embert nem
hagyja egyedül, hanem részt vállal sorsából. Ez az, amit Jézus Krisztusban
valósított meg, akiről a feltámadásban bebizonyosodott, hogy valóban Isten fia
volt (Mk 15,39). Benne megnyilatkozott, hogy Isten az embert a szenvedésben nem
hagyja magára, hanem magára vállalva az emberi nyomorúságot egészen a halálig,
mégpedig a kereszthalálig (Fil 2,8), belülről változtatja meg az emberi sorsot,
aminek jele éppen Krisztus feltámadása. Ez az isteni válasz a világban található
rossz problémájára.
„Istenem,
te a rosszat nem akarhatod, a gonosz nem lakhat közeledben,
színed
előtt álnok meg nem állhat.” (Zsolt 5)
Ősi mozdulat
|
A világ nem normális, mert szenvedés
van benne. Nemcsak a születés és a halál okoz szenvedést, de a légellenállás, a
gravitáció, a munka, az ölelés is, mert ott a szenvedés a dezoxiribonukleinsavunkban,
félrecsúszott nyakkendőinkben, a mozdulataink között, a tányérunkon; ez a
zenében a szubdomináns, a fizikában az entrópia, a szerelemben a féltékenység,
a gyermeknevelésben az aggodalom. Az emberi életút passiónak is nevezhető. Nem
apró boldogságokra vágyunk, az öröm hártyái könnyen meghasadnak; a szenvedéstől
szeretnénk szabadulni. A fájdalomcsillapítás és az ergonómia korát éljük, ám ha
elnyomjuk itt a szenvedést, előjön amott; aki nappal kikerüli, felriad rá
éjszaka.
A szenvedés a leggyakoribb érv Isten
léte ellen. Logikátlan, hogy Isten is legyen és szenvedés is. Ott volt-e
Ábrahám, Izsák és Jákob Istene Auschwitzban? Ott volt-e a beszlani iskolában,
ahol élve csonkítottak meg gyerekeket? Miért nem segít a názáreti gyógyító a pestis-,
kolera-, AIDS-járványok idején? Észreveszi az irgalom atyja az afrikai
éhínségeket? Hallja-e földrengések idején az úttest repedéseibe zuhanók
sikoltását? Miért nem segített a szökőár sújtotta térségben az, aki a
Vörös-tengert ketté tudja választani? Ha én lennék az Isten, segítenék. Ha az
Isten mindenható, én irgalmasabb vagyok nála.
A másik lehetőség: a Jóisten nem
mindenható. Be van zárva saját jóságába. Kozmikus lúzer, valamit elrontott,
ezért egymást falják az állatok és a sejtek, nem is szólva a fák néma
küzdelméről, a gyökerek lassú élethalálharcáról. De ez a melegszívű, süket
nagybácsi mégis szerethető. Megbocsátunk neki a napsütésért, Mozartért és a
franciakrémesért cserében.
A rossz és mindenható, illetve a jó
és korlátolt Isten egyaránt nagyon emberi. Mikor az ember alkotta őket, önmagát
vette mértékül. A vallások istenei szépek, lokálisak, logikátlanok, esendők.
Fölösleges kérdés, hogy melyik az igazi. A vallásos ember számára az istene
olyannyira igazi, hogy kész az életét adni érte.
A nem vallásos ember ezt gejl
pátosznak tartja. Pedig az ateista is készít istent, de nem azért, hogy imádja;
könnyen cáfolható istent, istenkarikatúrát rajzol, aztán vörös filccel áthúzza,
és azt mondja: ennyit erről. Csakhogy így a szenvedés értelmének az illúziója
is elvész. S mert senki sem képes értelmezni a szenvedését másként, mint egy
önmagát meghaladó – transzcendens – rendbe ágyazva, a legkeményebb ateistának
is van istene: önmaga. Befelé próbál transzcendálni, azt gondolva, bent valami
abszolút jó található, de legalábbis jobb, mint ami kint van. A vallásokban, a
misztikus irányzatokban, a humanizmusban és a történelmi ideológiákban közös az
a remény, hogy az ember – a benne rejlő jót megvalósítva – istenné lehet.
Mikor befejezte a teremtést, látta az
Isten, hogy „minden, amit alkotott, igen jó”. A paradicsomkertben nem volt
szenvedés. Az ember ismerte a légellenállást, a gravitációt, a fájdalmat is, de
a szenvedést nem. Kedvére szakíthatott az élet fájáról. Boldog volt és szabad.
Ez után az állapot után nyüszít a világ. Isten és az ember: szerették egymást,
és bíztak egymásban. Az emberpár feladatot kapott, hogy szaporodjon és
sokasodjon, töltse be és tegye paradicsomkertté a földet. Ádám szabad volt, de
nem önálló. Nem mosolygó masina, hanem istenképmás; csak még gyermek. Az Atya
majd megmutatja neki, mi a jó és a rossz, s mindig lehet a jót választani.
Ehhez kell az alázat.
Tévesen azt szokták mondani, az ember
a tudás fájáról szakított. Nem, a Biblia a jó és a rossz tudásának fájáról
beszél. A kígyó azt sziszegte: „egyetek, és olyanok lesztek, mint az Isten”. És
az ember kinyúlt a fán csüngő gyümölcsért. Ez a mozdulat az ember tragédiája, s
minden bűn lényege azóta is. Ezután én döntöm el, mi a jó és a rossz. Olyan
leszek, mint az Isten! Az embergyerek kalimpáló lábbal a világ trónjára ült.
Istenre és az általa teremtett rendre többé nem tartott igényt. És elszakadt az
élet fájától, megismerte a halált és a szenvedést. Miért engedte ezt az Isten?
Nem engedte, tiltotta. „Arról a fáról
ne egyél!” Miért engedi a háborút? Nem engedi, tiltja. „Ne ölj!” A háborúra
készülő ember nem kérdezi Istent. A világban, amelynek mértéke az ember, a legmagasabb
ethosz a „leben und leben lassen”, a „ha te úgy, én is úgy”. Ennyi a mérték,
jobbak nem tudunk lenni. Szeretünk, ha szeretnek. Adunk, ha kapunk. Olyan
mértékben, hogy az én javam csorbuljon, sajnos nem engedhetek. Eldöntöm, számomra
mi jó; döntse el a másik is. Rég tudjuk, hogy ez a gyakorlatban nem működik:
ami az egyiknek jó, a másiknak rossz, s végül az erős leigázza a gyengét, és ez
a háború. Ez történik a szervezetünkben is; a sejtek önérvényesítésre
törekszenek, és létrejön a rákos burjánzás, következik a szenvedés és a halál.
Az egész természet tönkrement attól a mozdulattól. Ádám utolsó szabad döntésével,
mikor a maga ura lett, elvesztette szabadságát. És mi, utódai a paradicsomkerten
kívül születünk.
Szeptember tizenegyedike után Billy
Graham lányát megkérdezték egy tévéstúdióban: miért engedte Isten ezt a
szörnyűséget? A lelkésznő válasza megdöbbentette a vallásos Amerikát.
„Kitiltottátok az Istent az iskolákból, és csodálkoztok, hogy a gyerekeitek
lemészárolják egymást – mondta. – Kitiltottátok a közéletből, és csodálkoztok,
hogy a politikusok egymás torkának esnek. Kitiltottátok a Fehér Házból, és azt
kérdezitek, miért csapott ide a háború.”
|
S akkor két lehetőség van. Az egyik a
tragikus erőfeszítés, hogy maradok a magam istene. A másik az alázat. Azt
mondja a Példabeszédek könyve: „bízzál az Úrban teljes elmédből, a magad értelmére
pedig ne támaszkodjál”.
Pilátus ott ül a világ trónján,
előtte áll az Isten. És Jézust kitiltják Jeruzsálemből. Úgy végzik ki, mint a
szökött rabszolgákat szokás, a városfalon kívül, a Koponya-dombon. Szakítani a
fáról, fölemelni a korbácsot, fölemelni a kalapácsot: ugyanaz az ősi mozdulat.
„Éli, éli, lámmá sábáktáni?” „Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?” Jézus
a huszonkettedik zsoltár kezdő sorait zokogja a kereszten. „Távol tőlem a
segítség, pedig jajgatva kiáltok… szétfolytam, mint a víz, kificamodtak
csontjaim, szívem, mint a viasz, megolvadt bensőmben, torkom kiszáradt, mint a
cserép, nyelvem az ínyemhez tapadt, a halál porába fektettél. Mert kutyák
vettek körül engem, gonoszok bandája kerített be, átlyukasztották kezemet,
lábamat. Megszámlálhatnám minden csontomat, ők pedig csak bámulnak rám.
Megosztoznak ruháimon, köntösömre sorsot vetnek.” Krisztus minden fájdalom
kelyhe és foglalata. „Fájdalmak férfia, betegség ismerője” – mondja a Biblia.
Amikor meglátta Jeruzsálem városát, sírva fakadt. Ott volt a beszlani iskolában
is és sírt. Ismeri a bennünk vonító félelmeket.
Jézus feje a mellére billen. Függ a
fán, áldott, véres gyümölcs.
Ő akarta így, a mindenható.
A kereszt a szenvedés csúcsa, de
egyúttal a szenvedés vége. A világ legmélyebb pontja, az abszolút krízis. A
Biblia úgy beszél róla, mint a mindenség metszéspontjáról. „Amikor felemeltetem
a földről, mindeneket magamhoz vonzok” – mondta Jézus. Ez a szeretet. A mindenható
Isten utánunk jött az édenkertből, csak nem vettük észre, mert magunkkal
voltunk elfoglalva, és mikor felismertük, már a kereszten függött.
Ahogy az ősbűn következménye a
szenvedés és a halál, a kereszt következménye a feltámadás és az öröm. A
kereszténység a szó szigorú értelmében nem is vallás, hanem visszatérés az élet
fájához. Az evangélium azt jelenti: örömhír. A Biblia szerint akik a
megfeszített és feltámadott Krisztusban hisznek, visszataláltak a paradicsomba.
Megnyílt a bűnbocsánat útja, a létgörcs kiengedett: „Aki hisz a Fiúban, örök
élete van, sőt ítéletre sem megy, hanem átment a halálból az életre” – mondja
János apostol; létezik még fájdalom, de nincs kilátástalan szenvedés.
A kereszténység bevezetett valamit,
amit az ember alkotta vallások és ideológiák nem ismernek: a kereszt ethoszát.
Nem mondja azt, hogy az ember jó. Pál, akinek Isten diktál, írja: „nem lakik
bennem semmi jó”. Tudja, hogy bűnös, ezért alázatos; tudja, hogy az Atya
Jézusért megbocsátott, ezért boldog. A Krisztus-hívő emberben van anynyi öröm
és szabadság, hogy képes vállalni a fájdalmat Isten ügyéért és a másik
emberért. Jézus azt mondja: szabad vagy az ősi mozdulattól, már nemcsak a
tieidet s bennük magadat tudod szeretni, de az ellenségeidet is. „Vegyétek magatokra
az én igámat, és megnyugvást találtok a lelkeiteknek. Mert az én terhem könnyű,
és az én igám gyönyörűséges.”
Erről szól a húsvét. Aztán dolgozunk
tovább hitetlenül és keserűen. Építjük a vallás, a kultúra, a társadalom
gyönyörű Bábel-tornyait, hogy feljussunk az égig – és a tornyok a saját
súlyuktól rogynak kérdőjelekké. Izzadva araszolunk a gondolkodás keresztútján,
de a legnagyobb erőfeszítések árán is csak a kérdéseinket fogalmazzuk újra. Az
önistenítő ember iszonyatosan egyedül marad, erre legkésőbb a halálakor döbben
rá, mikor látja átszakadni a létezés határát, és látja az odaát tátongó üreget.
Jaj, vacog Babits, én vagyok az ómega
s az alfa.
Hívj segítségül a nyomorúság idején –
szól a zsoltárban az Isten –, és én megszabadítalak téged.
Balavány
György, Magyar Nemzet, 2005. márc. 26.
Tél, sötétség, rossz - vajon léteznek?
Egy
híres egyetem tanára a következő kérdést tette fel diákjainak:
-
Mindent, ami létezik, Isten teremtett? Egy diák bátran válaszolt: - Igen! -
Tényleg mindent Isten teremtett? - kérdezte újból a tanár.
-
Igen, persze - ismételte meg a diák. De a tanár felvetette: - Ha Isten
teremtett mindent, ami létezik, akkor a rosszat is megteremtette. És az
alapján, amire eddig jutottunk, állíthatjuk, hogy Isten a rossz. A diák először
nem tudott mit válaszolni erre a definícióra, és csendben maradt. A tanár
elégedett volt magával és kérkedett a többi diák előtt, hogy bebizonyíthatta, a
válaszoló diák hite csak mítosz.
De
a diák újból jelentkezett:
-
Kérdezhetek öntől valamit?
-
Természetesen! - így a tanár.
A
diák tehát kérdezett:
-
Létezik-e hideg?
-
Milyen kérdés ez, persze, hogy létezik. Te még sohasem fáztál?
A
többi diák nevetni kezdett.
A
fiú válaszolt:
-
Valójában, uram, hideg nem létezik. A fizika törvényei szerint, ha jól
belegondolunk, a hideg csak a meleg hiányát jelenti. Minden test vagy tárgy
érzékeny a környezetváltozásra vagy az energiaátvitelre. Az abszolút nulla
tulajdonképpen a meleg hiánya. Akkor ezen a hőmérsékleten minden anyag mozgás-
és reakcióképtelen lesz. A hideg nem létezik. Az ember ezt a szót a nem elegendő
meleg érzésének kifejezésére találta ki.
A
diák folytatta:
-
Lézik sötétség?
-
Persze! - válaszolta a tanár.
A
diák:
-
A sötétség ugyanúgy nem létezik, az csak a fény hiányakor jön. A fényt tudjuk
vizsgálni, a sötétséget nem. Használhatjuk Newton módszerét arra, hogy a fehér
fényből töréssel sok színt kapjunk. Azonban a sötétséget nem tudjuk mérni. A
fény egyetlen sugara megtörhet a sötétben és meg tudja azt világítani. Hogy
tudja megmérni, milyen sötét a világűr? Hát úgy, hogy megméri a fény erősségét,
amit ad. Ugye így van helyesen? A sötétség egy szó, melyet az ember talált ki,
hogy körülírhassa, mi történik, amikor nincs fény.
Végül
a fiatalember megkérdezte tanárát:
-
Uram, létezik rossz?
-
Persze - válaszolta még mindig a tanár. - Látjuk az ember másik iránti
naponkénti embertelenségében, látjuk a világban élő bűnözők tömkelegében. Ez
nem lehet semmi más, mint rossz.
-
Valójában rossz nem létezik, uram, legalábbis önmagában nem. A rossz Isten
hiánya. Ugyanúgy, mint a sötétség és a hideg esetében. Ez egy szó, amivel az
ember azt szerette volna kifejezni, hogy kevés van Istenből, hogy hiányzik
Isten. Isten nem teremtette meg a rosszat. A rossz annak az eredménye, hogy az
ember híján van Isten szeretetének. Isten szeretete az Ő ajándéka a szívünkben.
Úgy, mint amikor felkapcsoljuk a villanyt, vagy kizárjuk a hideget.
A
tanár leült.
A fiatalember neve: Albert
Einstein
6. A kereszténység Istenképe
avagy
milyen a kinyilatkoztatás Istene?
Gondviselő
„Ne
aggodalmaskodjatok hát, és ne kérdezgessétek: Mit eszünk, mit iszunk? Ezeket a
pogányok keresik. Mennyei Atyátok tudja, hogy ezekre szükségetek van.” (Mt
6,32)
Szerető
„Az Isten
szeretete abban nyilvánul meg bennünk, hogy az Isten elküldte a világba
egyszülött Fiát, hogy általa éljünk. A szeretet nem abban áll, hogy mi
szeretjük Istent, hanem hogy ő szeret minket, és elküldte a Fiát bűneinkért
engesztelésül” (1Jn 4,10)
Olvasd el Ozeás
próféta könyvét! Milyennek mutatkozik Isten választott népe számára?
Irgalmas
„Legyetek hát
irgalmasok, amint Atyátok is irgalmas.” (Lk 6,36)
„De a végtelenül irgalmas Isten azzal mutatta
meg nagy szeretetét irántunk, hogy Krisztussal életre keltett minket,
bűneinkben halottakat is - így kegyelemből kaptátok a megváltást.” (Ef 2,5)
Jóságos
„Miért mondasz
engem jónak? - kérdezte Jézus. - Senki sem jó, csak egy, az Isten.” (Mk 10,18)
Avagy semmibe
veszed, hogy Isten végtelenül jó, türelmes és elnéző, s nem jut eszedbe, hogy
irgalma bűnbánatra akar vezetni? (Róm 2,4)
Teremtő
„Kezdetben
teremtette Isten az eget és a földet.” (Ter 1,1)
„Egész
bensőmet te alkottad, anyám méhében te szőttél egybe engem.” (Zsolt 138)
Olvasd el és gondold át a következő
szentírási helyeket!
Lk 15, 11-32 – tékozló Fiú, Isten
atyai, feltétlen szeretete
Mt 7,25-34 – gondviselő Isten
1Jn 4, 7-21 – Isten a szeretet
Zsolt 103 – Isten atyai,
feltétlen szeretete
Bölcs 11, 23-27 – Teremtő,
jóságos, a létet (jónak) akaró Isten
Iz 41, 8-16 – Istentől nem kell
félni, mert jó
Róm 8, 14-17; 31-39 – Istentől
nem kell félni, mert jó
7. A gondviselő Isten
avagy nehézségek a kérő imával
kapcsolatban
Mit szóljunk a fenti idézethez?
Isten valóban szeszélyes, aki csak akkor adja meg azt, amire szükségünk van, ha
kérjük tőle, ha hajbókolunk előtte? Lehet-e jó az az Isten, aki csak kérésre
adja meg azt, amire szükségünk van?
A kérő imára maga Jézus biztat
bennünket:
„Kérjetek és
kaptok, keressetek és találtok, zörgessetek és ajtót nyitnak nektek! Mert aki
kér, az kap, aki keres, az talál, s aki zörget, annak ajtót nyitnak. Melyiketek
ad fiának követ, amikor az kenyeret kér tőle? Vagy ha halat kér, ki ad neki
kígyót? Ha tehát ti, bár gonoszak vagytok, tudtok jót adni gyermekeiteknek,
akkor mennyivel inkább ad jót mennyei Atyátok azoknak, akik kérik. (Mt 7,7 –
7,11)
Az ima, főképpen a kérő ima sokak
számára probléma. Bennük is sokszor felmerül a kérdés: Számolhatok-e komolyan
azzal, hogy az Isten meghallgatja imámat? Ez a kérdés akkor válik igazán
égetővé, amikor az Isten elé terjesztett kérés olyasmire irányul, ami pontosan
meghatározott, evilági eseményre vonatkozik, amikor tehát egy súlyos beteg
gyógyulásért, jó termésért vagy egy felbomlóban levő házasság rendbejöttéért
imádkozunk. Szabad-e ilyen kérésekkel Istenhez fordulni? Mert hiszen az ilyen
kéréssel, melynek beteljesülése ellenőrizhető, úgy tűnik, hogy próbára tesszük
az Istent magát és egyben saját hitünket is. Jogunk van-e ehhez?
7.1 A Szentírás tanúsága
A kérő ima hatékonyságát
feltételező hit a Szentírás tanításának szerves része. Az evangéliumokban a hit
egyenlő a gondviselő Istenbe vetett teljes bizalommal: ő az egyetlen, aki
minden bajból ki tudja menteni azt, aki hozzá fordul: „Ezért mondom nektek,
hogy ha imádkoztok és 'könyörögtök valamiért, higgyétek, hogy megkapjátok, és
akkor valóban teljesül kéréstek" (Mk 11,24). A meggyőződés az ima
hatékonyságáról azonban nem jelenti azt, hogy az ember valamiképpen is a maga szolgálatába
állíthatná az Istent. Az imának ez a mágikus felfogása teljesen idegen az
újszövetségi Szentírástól. Az ember ráhagyatkozhat az Isten jóságára, de soha
nem használhatja ki őt önzően a maga számára.
7.2 A kérő ima helye a hívő ember imaéletében
Az imának sokféle fajtája van:
beszélünk közösségi és egyéni imáról; lehet szóbeli vagy elmélkedő sima; ez
utóbbinak szintén sokféle változata ismert. Az ima kifejezhet dicséretet,
hálaadást, kérést. A kérő ima tehát csak egy fajtája az imádságnak. A kérő imát
tehát nem szabad elválasztanunk imaéletünk egészétől, hiszen az Istenhez való
viszonyunk sokrétűsége csak ilyen összefüggésben mutatkozhat meg.
Az ima alapvető vonása Isten
elismerése. Benne azt a meggyőződést fejezzük ki, hogy életünk Isten előtt
folyik le. Az ima mindig hitvallás: - hiszek az Istenben, elismerem, hogy rá
vagyok utalva, tőle függök, és bízom benne, mert életemet ő fogja
kiteljesíteni. Hitvallás az ima már akkor is, ha egy kereső, egy még nagyon
bizonytalan, alapvető kételyektől még nem szabadult magatartásból fakad. Mert a
kereső, a hitében még bizonytalan ember imájában is kifejezésre jut legalább a
kívánság, a vágy: bárcsak biztos lehetnék abban, hogy van Isten, létezik egy
személyes feltétlen valóság, akitől minden függ, s ennélfogva a saját életem és
egész létem biztos alapja lehet.
Az imában elismerjük az Istenit és egyben megvalljuk
esetlegességünket, teremtett voltunkat. Ezzel elismerjük és mindig újra
tudatosítjuk, hogy nem mi vagyunk a világ közepe.
Az a bizonyosságunk pedig, hogy
Istent meg lehat szólítani, nem tőlünk ered. A párbeszédet Isten kezdte el,
így a hozzá intézett szavunk mindig csak válasz a hozzánk intézett szavára.
Ebben az összefüggésben van helye a kérő imának. Az Isten gondviselő jóságának
(f)elismerése teszi lehetővé, illetve késztet arra, hogy kéréseinkkel hozzá
forduljunk.
Ezek után állapíthatjuk meg azt is, hogy abban a kérdésben, hogy miként
lehet jó az az Isten, akit kérni kell a szükséges dolgokért, csúsztatás van. A
kérdés ugyanis azt állítja, hogy Isten nem ad meg dolgokat. Le kell szögezzük,
hogy a Jóisten nagyon sok mindent megadott nekünk. Ám az ember szabad, önálló,
autonóm lény, aki a bűnbeesés óta elszakadt Istentől. Ebben az állapotában
pedig elsősorban Isten hiányzik neki, és az a tisztánlátás, hogy mi a jó és mi
a rossz. (vö. Ter 3,1-14) Ezért sokszor gyötör bennünket a szeretet hiánya és
annak következményei. Ezen természetesen Isten segíteni akar, de nem ront be az
ember házába ajtóstul, aki egyszer már onnan kitessékelte. Ő az ajtóban kopog és
vár, hogy kinyissuk neki. (vö. Jel 3,20) Ezért, amikor kérőimánkkal Istenhez
fordulunk, nem egy szeszélyes vagy hatalmaskodó Istennek teszünk eleget, hanem
kifejezzük Istenre utaltságunkat és Istenbe vetett bizalmunkat.
7.3 Egy fontos, de kiegészítésre szoruló szempont
A kérő imával foglalkozó
keresztény írók mindig hangsúlyozták, hogy az Isten m i n d e n állhatatos és
bizalommal hozzá intézett imát valamiképpen meghallgat. Valami tehát mindig
történik az ima következtében, ami jelentős a saját üdvösségünk illetve azok
üdvössége szempontjából, akikért kérésünkkel hozzá fordultunk. De nem mindig az
történik, amit mi kívántunk és nem szükségképpen úgy történik, ahogy mi
szerettük volna, mert az Isten jobban tudja, hogy mi válik igazán javunkra.
Kiemelik, hogy az állhatatos kérő
imának egyik lényeges következménye az, hogy általa készségesebbek leszünk az
Isten akaratának elfogadására. A kérő ima tehát mindenképpen javunkra válik,
amennyiben általa az előzőleg talán elviselhetetlennek tűnő eseményekben fel tudjuk
ismerni az Isten rendelkezését.
Ez a magyarázat annyiban
helytálló, hogy minden hitből fakadó kérő imának lényeges tartozéka a nem
mindig kimondott, de mindig hozzáértendő feltétel: „de ne az én akaratom
begyen meg, hanem a tiéd" (Jézus imája a Getszemáni kertben, Mt 26,39).
És igaz az is, hogy ez a magatartás nagy lépést jelent az Isten felé vezető
utunkon.
Nem fogadható el azonban az a
vélemény, miszerint a kérő ima kizárólag a bensőnkben végbemenő változásokra
korlátozódik. Mert ha kizárjuk, hogy imánkra adott isteni válaszként valami
történjen a világban, akkor az Isten és köztünk lévő kapcsolatot megfosztottuk
minden realitásától.
7.4 Az imameghallgatás
„Isten teremtette a az eget és
a földet” (Ter 1,1), azaz a mindenséget, ami azonban nem jelenti azt, hogy
most már minden megy a maga útján, és hogy ő magára hagyta volna a világot – „a
gép forog, az alkotó pihen”(Madách, Ember tragédiája). Isten mindenható, de
ez nem jelenti azt, hogy neki bármire képesnek kellene lennie, olyanra is, ami
ellentmond önmagának (ő sem teremthet fából vaskarikát). Isten tettei nem
összefüggéstelenek és szeszélyesek, de a világon belül szabadon tud működni.
Jézus azt mondta tanítványainak: „Atyám mindmáig munkálkodik, azért én is
munkálkodom.” (Jn 5,17) A teremtett világ saját tevékenységén keresztül létrehozhat
Isten olyasmit, ami nem volt előrelátható. Ez pedig az ember számára
kinyilváníthatja, hogy egy bizonyos esemény nem „csak úgy” történt, hanem egy
személytől ered.
A sokak számára naivnak tűnő
bizalom tehát, hogy az Isten imánkat a szó szoros értelmében meg tudja
hallgatni, nem alaptalan. Azt persze mindig tudnunk kell, hogy az
imameghallgatás kegyelem. Az eredmény nem kényszeríthető ki. Az ima nem úgy
hat, mint egy fizikailag észlelhető tényező. Ez még inkább igaz abban az
esetben, amikor az imában olyat kérünk, amelynek megvalósulása egy másik szabad
embertől (is) függ, pl. hogy valamilyen rossz (háború, válás) ne történjen meg.
Ugyanis Isten akaratának felismerése és elismerése rajta is múlik.
Az imában kért esemény
bekövetkezésének személyes jelentősége van annak számára, aki ezért imádkozva
Istenhez fordult. Az ilyen mintegy kézzelfogható módon megtapasztalja, hogy az
isteni Gondviselésről való beszéd nem csupán jámbor szólam. Aki számára az esemény
nem rendelkezik személyes jelentőséggel, az az eseményre fel sem fog figyelni,
és ha valaki felhívja rá a figyelmét, mindig azt mondhatja róla: ez csupán
véletlen volt. Az imameghallgatást tehát sohasem lehet minden kétséget kizáró
módon bizonyítani. Mert aki egy hűvös, tartózkodó, az események személyes
jellegét kikapcsoló magatartással közeledik ahhoz, amit a hívő
imameghallgatásnak nevez, az nem fog túljutni azon a megállapításon: ez és ez
valóban megtörtént. Azt, hogy egy esemény Isten személyes válasza az ember
imájára, épp olyan kevéssé lehet bebizonyítani, mint ahogy a személyes szeretet
sem bizonyítható tudományosan. A szeretet jelek által közli magát, de ezeket
meg kell érteni ahhoz, hogy megbizonyosodjunk annak valódiságáról.
Számolhatunk-e azzal, hogy imánk
következtében valami megváltozik a világban? Erre a kérdésre a mondottak
alapján igennel kell válaszolnunk. Isten valóban válaszolni tud a kitartó kérő
imára, de gyakran megesik az is, hogy Isten úgy válaszol imánkra, hogy képesek
legyünk önmagunk akaratát feltétel nélkül alárendelni az ő akaratának. Hiszen
sokszor csak az ima által ismerjük fel, hogy mi is az, ami után igazi énünk
vágyakozik. A valódi értékek megismerése mindig egy folyamat, ami akkor mélyül
el igazán, ha az imában egész életünket Isten elé helyezzük.
8. A vallásos ítélet fejlődésének fokai
A vallásos tevékenységek
(gondolkodás, beszéd, érzelem, cselekvés) mögött meghúzódik az ember
Legvégsőhöz (Istenhez) való viszonya. Ahogy ez a kapcsolat az egyes ember
életében megvalósul, nevezzük vallásos ítéletnek.
Az elmélet, amelyet Fritz Oser
Piaget és Kohlberg alapján dolgozott ki, a vallási gondolkodás struktúráját
vizsgálja. Azt tárja fel, hogy a személy és a Végső Valóság (Isten) viszonya a
vallásos ítéletekben lépcsőzetes szerkezetet mutat. Az ember vallásosságában
fejlődést fedezhetünk fel, amelynek fokozatai vannak.
A vallásos ítélet fejlődési fokai
általános érvényűek és függetlenek a konkrét vallási hovatartozástól. Az ember
a vallásos ítélettel értelmezi az élet fontos kérdéseit (pl. szenvedés, halál,
boldogság, a világ keletkezése). Ennek értelmében a vallásosság az ember egész
lényét érintő konfliktus megélésekor, evvel szembeni állásfoglaláskor nyilvánul
meg pl. szeretett személy elvesztése.
Az ítéletalkotás módja és foka a
gyakorlatban azáltal nyilvánul meg, hogy a személy milyen módon teremti meg az
egyensúlyt 7 dimenzió ellentétpárjai között. Ezek a dimenziók mindig fellépnek
az élet jelentős kérdéseiről való állásfoglaláskor.
- Szabadság-függőség (szabadnak érzi magát vagy kiszolgáltatottnak)
- remény, értelem-abszurdum (az életet értelmetlennek tartja-e)
- bizalom-félelem (pl. a halállal szemben)
- profán-szent (el kell-e határolni valami fix pontot, teret, tárgyat)
- transzcendens-immanens (a végső érték messze-e van a mindennapi dolgoktól)
- maradandó, örökkévalóság-mulandóság (van-e abszolút maradandó érték)
- mágikus erők-rendezett kozmosz (titokzatos erők veszik körül, vagy a dolgok alapjában véve áttekinthetők)
Hogy az ember a fejlődés milyen
fokán áll, azt: dilemma-módszer vizsgálták meg a szakemberek. (pl.
Pál-dilemma). A válaszok alapján a vallásos ítéletek 5 fokozatát különítették
el:
1. Az ember teljesen és mindenestül függ egy külső erőtől. A
Végső Valóság közvetlenül beleavatkozik az ember életébe, jutalmaz és büntet.
„Deus ex machina” felfogás. (Pl. „Isten gyomorfájással büntet, ha nem
engedelmeskedünk neki.”)
2. A
személy még mindig külső és mindenható erőnek ítéli a Végső Valóságot, de már
úgy gondolja, hogy hatást is gyakorolhat a Végső Valóságra, pl. büntetést
csökkentő tettekkel. Befolyásolható, kölcsönös. „Do ut des” felfogás. (Pl.
„Isten megmentette Pált, mert Pál mindig szerette Istent.”)
3. Az ember függetleníti magát a Végső Valóságtól, elismeri
saját felelősségét, autonómiáját. Emiatt vitatja a Végső Valóság létét, illetve
úgy tekinti, hogy az nem folyhat bele a világ sorsába. Az ember és a Végső
Valóság a saját területén teljesen független a másiktól. A deizmus felfogása.
(Pl. „Ha Pál a harmadik világban akar dolgozni, akkor ezt ő dönti el, nem pedig
Isten.”)
4. Az ember megőrzi belső szabadságát, de visszakapcsolja
életét a Végső Valósághoz. Azt, hogy az ember szabadon cselekedhet, azt a Végső
valóság teszi lehetővé; ő az emberi szabadság alapja. Isten és az ember
kommunikálnak egymással: a konkrét cselekedetekben egymást feltételezik. (pl.
„Isten azt akarja, hogy Pál szabadon döntsön.”)
5. Feltételezett fokozat. A Végső Valóság és az ember között
közvetlen kapcsolat, kommunikáció alakul ki, ami beépül az ember életébe.
Viszonyukat kettőjük kölcsönös és teljes elismerése jellemzi. Pl. a nagy
misztikusok.
Oser elméletét azonban több kritika is érte:
- Nem egyértelmű, hogy fejlődés-elméletről van-e szó. Lehetséges, hogy ezek inkább önálló vallási felfogások, Istenről és hozzá való viszonyról kialakult stabil elképzelések
- Nem világosak a fokozatok közötti átmenetek.
- Tényleg független-e az elmélet a konkrét vallási felfogásoktól, vagy bizonyos vallásokra bizonyos fokozatok inkább jellemzőek.
Forrás:
Schweitzer, F. (1999): Vallás és életút.
MRE Kálvin Kiadó. Budapest.
Benkő
A. (1998): A személyiség erkölcsi és vallási fejlődése. In: Horváth-Szabó K.
(szerk.): Lélekvilág. PPKE BTK
Piliscsaba.
Tartalomjegyzék
Teodicea
Felhasznált irodalom:
Weissmahr Béla,
Filozófiai Istentan, Mérleg-Távlatok, 1996
Turay Alfréd,
Kozmológiai antropológia, SzHF jegyzet,
II. A vallás
1. Kereszténység a mai Magyarországon
1.
Magyarországon 2001-ben történt
az utolsó népszámlálás. Ezen a népszámláláson mérték az emberek vallási
hovatartozását is. A felmérést csupán irányadónak tarthatjuk, hiszen nem a
meggyőződést mérték a kérdőívek, hanem azt, ki milyen valláshoz, felekezethez
tartozónak vallja magát. Nem volt kérdés, hogy vallását mennyire gyakorolja,
hogy elfogadja-e vallásának hitigazságait, életét közössége tanításához
szabja-e az egyén. Több mint 9 millió személy érdemben felelt a vallási
hovatartozást firtató kérdésre. Ezek 74 százaléka megjelölt valamilyen
egyházat, felekezetet, további 15 százalék pedig egyházhoz, felekezethez nem
tartozónak vallotta magát. Ez azt jelenti, hogy a lakosság csaknem 260 féle
egyházhoz, felekezethez, vallási szervezethez, közösséghez sorolta magát. A
népesség közel 55 százaléka, a vallást megjelölők csaknem háromnegyede a
katolikus egyházhoz tartozik. Közülük 5,3 millió a római katolikusok száma, a
görög katolikusoké megközelíti a 269 ezret. A református egyházhoz tartozónak
vallották magukat 1 millió 623 ezren, az evangélikusok száma 304 ezer. Az
izraelita vallást 13 ezernél némileg kevesebben jegyezték be. Evangélikusnak
305 ezren, baptistának 18 ezren vallották magukat. Meglepően alacsony volt
azoknak a száma, akik Magyarországon nem keresztény vagy zsidó vallásúnak
vallották magukat, összesen 14 ezren. Viszont közel másfél millióan jelölték be
azt, hogy nem tartoznak semmilyen egyházhoz, felekezethez, és több mint
egymillióan nem kívántak válaszolni a kérdésre.
További térképek: http://www.nepszamlalas2001.hu/hun/kotetek/05/kartogram.html
Elgondolkodtató, hogy a vallási,
felekezeti hovatartozásukat vállalók aránya az életkorral párhuzamosan
növekszik. A gyermekkorúak (0–14 évesek) körében nem éri el a 65 százalékot a
valamilyen valláshoz tartozók aránya, a fiatal felnőttkorúak között már több
mint kétharmaduk (68 százalék) jelölt meg vallást, felekezetet. A 40–59 évesek
körében a valláshoz tartozók aránya ennél is tíz százalékponttal több, az
időskorúaknak viszont csak alig több mint egytizede nem jelölt meg valamilyen
vallást.
Tomka Ferenc szociológus elemzése
2001 januárjában
népszámlálás volt Magyarországon. Az állam irányításához szükség van
statisztikákra. Egészségügyi és szociálpolitika, regionális és gazdaságpolitika
elképzelhetetlen lenne megfelelő adatok nélkül. A népszámlálások a világ
legtöbb országában megkérdezik, hogy ki milyen vallású. A legtöbb volt
szocialista országban a rendszerváltás óta ezt mostanában már másodszor
kérdezték. Nálunk nehezebb volt az ügy. Sokan vannak, akik kínos dolognak
érezték a vallás említését. Érdekes! A Központi Statisztikai Hivatal
rendszeresen tudakolja a jövedelmet, a válások és az abortuszok számát, és
kérdez egyéb intim dolgokat. Ezt eddig nem kifogásolta senki. Úgy látszik, a
vallás ennél is érzékenyebb téma. Csak önkéntes válaszadást lehetett kérni.
A
kérdezőbiztosok kérdeztek. Az emberek válaszoltak: tíz ember közül legalább
kilenc. Még fontosabb, hogy az eredmények azonosak azzal, amivel a katolikus
egyház eddig számolt. A magukat katolikusnak mondók aránya úgy alakul, mint
5-10-15 éve tudjuk. A másik oldalon viszont
nő a felekezetenkívüliek száma. Ez a harmadik, s a jövő szempontjából
alighanem a legfontosabb újdonság. A 60 évnél fiatalabb népességben a
felekezetenkívüliek száma meghaladja a reformátusokét. Egy évtizeden belül
tehát ez lesz a második legnagyobb "hitvallás". A valamely vallást
megjelölők között viszont nő a katolikusok - relatív - aránya. Végül a negyedik
tény eddig nem volt közismert. Nagyok a
területi, regionális különbségek. Az egyházaktól való elszakadás
mindenekelőtt az ország egy középső sávját jellemzi, Délnyugat- és Északkelet-Magyarországot
sokkal kevésbé.
Még el sem
kezdődött a népszámlálás, már sokan kétségbe vonták annak használhatóságát. Ha
sokan nem válaszolnak, nem értelmezhetőek az adatok - mondták. S a propaganda
azon igyekezett, hogy minél kevesebben válaszoljanak. Nos, a 15 éves és idősebb
népességnek csupán 9,9 százaléka „nem kívánt válaszolni.”
Egyéb
ismereteink alapján még az is elég pontosan megmondható, hogy kik nem kívántak
válaszolni! A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a
felekezetenkívüliek, az egyéb nem hívők és a tudatos ateisták együttes aránya
1992-ben 24 százalékot tett ki. 2001-ben a felekezetenkívüliek aránya 14,3, a
válaszolni nem kívánóké 10,2, a kettő együttesen 24,5 százalék.
Valószínűsíthető, hogy a kisegyházak, valamint a magyar zsidóság számos tagja
is a nem válaszolók között található, a fenti adatok ismeretében mégis
feltételezhető, hogy a nem válaszolók zöme a nem hívők közül kerül ki.
Egy dolgot
ellenben nem szabad figyelmen kívül hagyni. A népszámlálás nem kérdezte a vallásosságot. Nem kérdezte, hogy ki
mit hisz, vagy nem hisz. Nem kérdezte, hogy
ki jár templomba. Hanem azt
kérdezte, hogy valaki milyen, vagy hogy semmilyen vallású, felekezetű. Az adatok az összeírt
személy által megjelölt "valláshoz, felekezethez, egyházhoz, vallási
közösséghez való tartozást mutatják", fogalmaz a népszámlálásról szóló
kötet. Más dolog egy egyházhoz ragaszkodni, s megint más a vallásos
meggyőződés. A Központi Statisztikai Hivatal egyik 1992. évi felmérése szerint a katolikusnak kereszteltek 19, az evangélikusnak
kereszteltek 21, a
reformátusnak kereszteltek 24 százaléka nem hívő vagy ateista. Szem előtt
kell viszont tartanunk, hogy a felekezeti hagyományhoz és az egyházhoz fűződő
kapcsolat nem azonos a hit és a nem hit milyenségével. A népszámlálás adatai az
előbbiről szólnak.
A katolikusság,
reformátusság, evangélikusság sokak számára személyes létük, önazonosságuk
éppoly magától értetődő része, mint hogy ők magyarok, szegediek vagy somogyiak,
egy tágabb rokonság tagjai és így tovább. Ez nem szerzett, hanem örökölt
adottság, amit - sokáig azt hittük, hogy - feladni alig lehet. Annál fontosabb,
hogy ma sokan másként gondolkodnak. A 15 éves és idősebb magyar népesség 12,6
százalékában az egyházi gyökér elszakadt. Ők azt mondják, hogy nem tartoznak
semmilyen egyházhoz, felekezethez. Egyéni, nemzeti, történelmi önértelmezésükből
hiányzik a vallási-felekezeti összetevő. Egy alapvető dimenzióval szegényebbek!
S mindnyájan szegényebbek lettünk azzal, hogy nemzetünk egy része nem tudja
múltunk teljességét saját önértelmezésébe beépíteni.
A felekezetenkívüliek aránya jelentős és nő.
A fiatalok között többen vannak, mint az
idősek között. Ám a többség önmagát mégis katolikusnak, reformátusnak vagy
evangélikusnak mondta. A népszámlálás a rendszerváltást követő társadalmi és
világnézeti tájékozódás egyik fontos összefüggését dokumentálta. A társadalom
közel háromnegyede (71,5 százaléka) valamely keresztény történelmi egyház által
képviselt vallást mond magáénak. Ez ugyancsak jelentős, több, mint a
"kétharmados" többség!
A népszámlálási
vallási adatok megfelelnek előző ismereteinknek és az előrejelzéseknek. Tévedés
azt hinni, hogy a valamely felekezethez tartozók aránya alacsonyabb lenne, mint
amit korábban feltételeztünk! A katolikusnak kereszteltek aránya 6,5 millió
körül van.
2001-ben a
személyes bevallásuk szerint római katolikusok részaránya az ismert válaszok
52,0 százaléka volt. Ehhez hozzá kell adni a görög katolikusok mintegy 3
százalékos arányát (amit a népszámlálás előzetes adatközlése sajnálatos módon
az ortodoxokkal és a kisegyházakkal együtt a "más egyházak" kategóriájába
számolt). Az új évezred küszöbén az ország népességének valamivel több, mint
fele magát katolikusnak mondta.
A
katolikus/protestáns arány alakulása egy hosszabb történelmi folyamat része. A
katolikus túlsúly legalább két évszázada folyamatosan, noha nem azonos ütemben
nő. A katolikusok aránya (a mai országterületen) 1910-ben 2,33-szorosa;
1920-ban 2,44-szerese; 1930-ban 2,49-szerese; 1941-ben 2,54-szerese; 1949-ben
2,60-szorosa, 2001-ben 2,80-szorosa a reformátusok és az evangélikusok együttes
arányának. Mivel jelenleg a katolikus túlsúly a fiatalabb évjáratokban
erőteljesebb, mint az idősebbek között, a tendencia folytatódása prognosztizálható.
Érdekesek és a
lelkipásztori feladatok szempontjából sem mellékesek a regionális különbségek. Északnyugatról
kelet és délkelet felé, Komárom-Esztergom megyétől Békésig és Csongrádig
húzódik az a sáv, amelyet nagyfokú felekezetenkívüliség jellemez. Ide tartozik
még Budapest, Fejér és Pest, Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok megye. Itt a népesség egyharmada felekezetenkívülinek
mondta magát, vagy nem kívánt válaszolni. Az ország nyugati és délnyugati
felében, Győr-Moson-Sopron, Vas, Veszprém, Zala, Somogy, Tolna és Baranya
megyékben csak feleannyi a felekezetenkívüliek és válaszolni nem kívánók
aránya, éppúgy, mint az ország északkeleti felében, Nógrád, Heves,
Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár megyékben. A dolog pontos okát nem tudjuk. Sem a felekezeti megoszlás, sem a
gazdasági fejlettség, vagy a jólét nem ad elegendő magyarázatot. Bizonyos viszont,
hogy a zsellérsors s az agrárproletárok
nyomora az Alföldön volt a legnyomasztóbb. Talán egy korábbi rendszer bűnei a
felelősek az egyházaktól való mai eltávolodásért.
A területi
különbségek között még valamit érdemes említeni. A török kor óta meglévő felekezeti struktúra ma is él. A Dunántúl és néhány északi megye
lakosságának nagy többsége katolikus. A reformátusok aránya
Borsod-Abaúj-Zemplénben, Hajdú-Biharban és Szabolcs-Szatmár-Beregben jelentős.
Az utóbbi megyében övék a relatív többség.
Csehországban a
magukat valamely felekezet tagjának mondók aránya 1991-2001 között mintegy 15
százalékkal csökkent, Szlovákiában közel ugyanennyivel nőtt. Ott a vallási helyzet
változékony. Az embereken múlik, hogy magukat minek mondják. Magyarországon az arányok stabilabbak.
A világnézeti
sokféleség egyértelmű követelményekkel jár - éppúgy, mint a felekezetenkívüliség
terjedése. A társadalom (vagy éppen az állam) már nem biztosítja a történelmi
egyházak folyamatosságát. Nem ez a dolga. Az egyházaknak maguknak kell bizonyságot
tenniük Urukról és a rájuk bízott Evangéliumról. Persze, a papok tanítanak,
prédikálnak. De most többről van szó! A kereszténység ápolása és továbbadása
élményt, a hitre való kitartó felkészítést, élő közösségeket, a kétezer éves
közös hagyománnyal való foglalkozást igényel. Ez minden olyan keresztény
feladata, aki vallása létét és terjedését fontosnak tartja. A Jézusról való
tanúságtétel egyszerre követel találékonyságot, elkötelezettséget és erre
fordított időt. Innen nézve a népszámlálás: figyelmeztetés. Az aratnivaló sok,
de a munkás kevés. Magyarországon sokakat még nem érintett meg az Evangélium jó
híre.
Tomka Miklós
Új Ember,
2003.01.13
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése