http://www.magyarkurir.hu/hirek/ferenc-papa-lumen-fidei-kezdetu-enciklikajarol
Ferenc pápa első – Lumen Fidei (A Hit világossága) című – enciklikája ez év júliusában jelent meg Rómában, s nem egészen három hónap elteltével az Apostoli Szentszék hazai kiadója, a Szent István Társulat magyarul is megjelentette a dokumentumot. A fordítás Diós István atya munkáját dicséri. Az enciklika különlegessége, hogy ketten írták: az anyagon még XVI. Benedek pápa kezdett el dolgozni, majd utódja, Ferenc pápa fejezte be.
Ferenc pápa első – Lumen Fidei (A Hit világossága) című – enciklikája ez év júliusában jelent meg Rómában, s nem egészen három hónap elteltével az Apostoli Szentszék hazai kiadója, a Szent István Társulat magyarul is megjelentette a dokumentumot. A fordítás Diós István atya munkáját dicséri. Az enciklika különlegessége, hogy ketten írták: az anyagon még XVI. Benedek pápa kezdett el dolgozni, majd utódja, Ferenc pápa fejezte be.
Ferenc pápa kifejti: Krisztus halála a feltámadás fényénél tárja fel Isten szeretetének feltétlen megbízhatóságát. A feltámadt Krisztus „a hitelre méltó, megbízható tanú.” Krisztus megbízhatósága mindhalálig tartó szeretetében és istenfiúságában gyökerezik. „Éppen azért, mert Jézus a Fiú, mert mindent felülmúló módon az Atyában gyökerezik, tudta legyőzni a halált és felragyogtatni az élet teljességét.” A Szentatya megállapítja: a mi kultúránk elveszítette Isten ezen konkrét jelenléte, világban való tevékenysége iránti érzékét. Korunk embere úgy gondolja, hogy Isten csak odaát létezik, a valóság egy másik szintjén, a mi konkrét dolgainktól függetlenül. Ám az enciklika szerzője figyelmeztet: „Ha így volna, ha Isten képtelen lenne a világban tevékenykedni, akkor a szeretet nem volna valóban hatalmas, valóban valóságos, nem is volna igazi, az ígért boldogságot beteljesítő szeretet.” Ez esetben viszont teljesen közömbös lenne, hogy hiszünk-e Istenben, vagy sem. Ezzel szemben a keresztények „vallják Isten konkrét és hatalmas szeretetét, amely valóságosan tevékenykedik a történelemben és meghatározza annak a végső célját, a vitathatatlanná vált szeretetet, amely Krisztus szenvedésében, halálában és feltámadásában mutatkozott meg a maga teljességében.”
Ferenc pápa hangsúlyozza, hogy elválaszthatatlanul szoros kapcsolat van a szeretet és a hit világossága között: „A szeretet világossága, amely a hit sajátossága, képes megvilágítani korunk igazságra vonatkozó kérdéseit.” Kifejti: az igazságot napjainkban sokszor az emberek szubjektív véleményére korlátozzák, amely csak az egyéni életre érvényes. Egy általános igazság pedig félelmet ébreszt, mert a diktatórikus rendszerek ellentmondást nem tűrő kényszerével azonosítják. „Ha azonban az igazság a szeretet igazsága, olyan igazság, amely a Másikkal és a másokkal való személyes találkozásban tárul fel, akkor mentes az egyénbe zártságtól, és része lehet a közjónak. Mert a szeretet igazsága nem önmagát ráerőltető igazság, nem az egyént eltipró igazság. Mivel a szeretetből születik, el tud jutni a szívig, minden ember személyes központjáig.” Ebből pedig egyértelmű, hogy az igazság „nem kíméletlen, hanem a másik iránt figyelmes együttélésében növekszik. A hívő nem erőszakos; épp ellenkezőleg, az igazság alázatossá teszi őt, mert tudja, hogy nem mi birtokoljuk az igazságot, hanem az ölel át és birtokol minket.” Ezért a hit bizonyossága nem tesz merevvé, „hanem útnak indít, és lehetővé teszi a tanúságtételt és a mindenkivel való párbeszédet.” Ferenc pápa azt is hangsúlyozza, hogy a hit világossága, mivel egyesül a szeretet igazságával, nem idegen az anyagi világtól, mert a szeretet mindig testben és lélekben él. A hit világossága „megtestesült világosság, amely Jézus fényességes életéből árad. Megvilágosítja az anyagot is, bízik az anyag rendjében; tudja, hogy út vezet benne az egyre nagyobb harmónia és megértés felé.” Így a hit a tudományos látásnak is jót tesz, arra hívja a tudóst, hogy „legyen nyitott a valóság iránt, annak teljes, kimeríthetetlen gazdagságában.” A hit megvilágosítja a társadalmi életet, „kreatív világossága van minden új történelmi pillanat számára, mert minden eseményt az Atyával, mindenek forrásával és végső céljával hoz kapcsolatba, aki szeret minket.”
A Szentatya leszögezi: „A hit testvériség, megbocsátás, a másik méltóságának elismerése, a természet tisztelete. A hit egyedüli, de egyedül lehetetlenség hinni. A hit igazság nélkül szép mese marad. A hit nem menedék a bátorság nélküli emberek számára. A hit az egyházon kívül mértékét veszíti.” Ha pedig a hit megfogyatkozik, az a veszély fenyeget, hogy az élet alapjai is meggyengülnek. „Ha kivonjuk a hitet városainkból, elvadul az egymás iránti bizalom, csak a félelem fog összetartani és veszélybe kerül a stabilitás” – olvasható az enciklikában.
Ferenc pápa arra is figyelmeztet, hogy a keresztény ember tudja: a szenvedést nem lehet az életünkből kiiktatni, „de értelmet nyerhet, a szeretet tetté válhat: ráhagyatkozás Isten kezére, aki nem hagy el minket, ezért a szenvedés a hitben és szeretetben való növekedés ideje lehet. Krisztusnak az Atyával való egységét – még a legnagyobb kínok közepette, a kereszten is – szemlélve tanulunk részesedni Jézus látásmódjában.”
A hit világossága pedig nem feledteti el velünk a világ szenvedéseit. Sokak számára lettek a szenvedők a világosság közvetítői, Assisi Szent Ferenc számára a leprás, vagy Boldog Kalkuttai Teréz számára a szegényei. Ők megértették a szenvedőkben rejlő misztériumot. A szenvedés arra emlékeztet, hogy a hit közjónak tett szolgálata mindig a remény szolgálata, „amely előre tekint, tudván, hogy társadalmunk csak Istentől, csak a Krisztusban érkező jövőben találhat megbízható és tartós alapot.” A hittel és a szeretettel egységben pedig a remény „biztos jövő felé irányít bennünket, amelynek egészen más távlatai vannak, mint a világ bálványai által felkínált illúzióknak, s új erőt és új lendületet ad a mindennapi életnek.”
Első enciklikája végén Ferenc pápa Jézus édesanyjának személyével kapcsolatban tényként állapítja meg, hogy az idők teljességében Isten szava szólt Máriához, „ő pedig teljes valójában befogadta a szívébe, hogy testet ölthessen benne és megszülethessék, mint az emberek világossága.” Mária ezért minden keresztény legfőbb eszményképe. A Szentatya imát intéz hozzá, arra kérve, hogy tanítson meg minket fia, a Megváltó Jézus Krisztus szemével látni a világot (Szent István Társulat, 2013).
Bodnár Dániel/Magyar Kurír
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése