Március 7. Aquinói Szent Tamás hitvalló és egyháztanító
Mikor magához szólította az Úr a középkor legnagyobb szentjét, Assziszi
Szent Ferencet (+ 1226), gondoskodott, hogy új csillag gyúljon ki az
Egyház egén, s akarta, hogy ez a csillag az egész kereszténység dísze és világossága legyen.
Ez a ragyogó csillag Aquinói Szent Tamás, aki 1225-ben született az
aquinói grófok ősi családjának a nápolyi királyságában fekvő Roccasicca
nevű várában. Atyja Landulf gróf, anyja Teodóra grófi leány. Alig volt
egy éves, amikor dajkájának minden ellenzése ellenére lenyelt egy kis
papírlapot, amelyre az „Üdvözlégy Mária” volt leírva. Környezete ebből
arra következtetett, hogy a fiú Szűz Mária különös tisztelője lesz. Első
iskolája a híres montekasszinói bencés apátság, ahol 700 évvel előtte a
nagyjelentőségű Szent Benedek-rend bölcsője ringott. Öt évig volt itt.
Tíz éves korában Nápolyba került, ahol a nagyváros könnyelmű tanuló
ifjúsága között is meg tudta őrizni lelke tisztaságát. Itt ismerkedett
meg az akkor még fiatal domonkos-renddel, amelynek mai napig ő a
legnagyobb fia és dicsősége.
Tizenhétéves korában családja
akarata ellenére belépett a domonkosok közé. Az az érett megfontolás
vezette, hogy a hivatás kérdésében inkább kell engedelmeskednie az
Istennek, mint az embereknek. Elöljárósága rövidesen Párizsba akarta
küldeni, de erőszakos testvérei útközben elfogták s egy várba zárták,
hogy a szerzetbelépés gondolatát kiverjék fejéből. A több mint, egyéves
fogságban azonban minden hivatásellenes családi rábeszélés,
erőszakoskodás és kísértés meddőnek bizonyult. A szobájába aljas módon
beküldött rosszhírű nőt zsarátnokkal űzte ki; s az Úristen kegyelme
megjutalmazta ezért az elszántságért: ezután a tisztaság terén sohasem
voltak nehézségei. Állhatatossága annyira hatott húgaira, hogy hivatása
legnagyobb ellenzőiből maguk is apácák lettek. A várból sikerült kötélen
leereszkedve kimenekülnie, s Nápolyban kitöltötte az egyéves próbaidőt.
A húsz éves ifjút maga a rend legfőbb elöljárója vitte Nápolyból a
párizsi egyetemre, hogy ott végezze el hittudományi tanulmányait.
Párizsban épp akkor kezdte meg előadásait a középkor legegyetemesebb
műveltségű tudósa, a sváb eredetű Nagy Szent Albert (nov. 14). A kiváló
mester legjelesebb tanítványa Párizsban s később Kölnben a magábavonult,
folyton gondolkodó és búvárkodó Tamás. A mester érezte, hogy tanítványa
túl fogja szárnyalni. Amikor megtudta, hogy a hallgatag ifjút
pajzánkodó társai néma ökörnek nevezik, figyelmeztette őket:
„Meglátjátok, hogy ha ez a „néma ökör” egyszer megszólal, bőgésével
betölti az egész világot”. Úgy is lett.
Szent Tamás lángelméje
csakhamar kezdte ragyogtatni fénysugarait. Alig 27 éves, s máris tanár a
párizsi egyetemen. Itt, majd Rómában és Nápolyban köréje sereglett az
akkori keresztény világ tudományéhes ifjúsága. Az ifjak kenyeret kértek,
s a mester törte nekik a hitből táplálkozó tudomány kenyerét. Az egész
világ lelkes bámulata és tapsai között vívta meg küzdelmeit a
keresztényellenes tudománnyal; csodálatos mélységgel, elmeéllel,
rendszerességgel és világossággal írta egymásután műveit. Az a 32
hatalmas kötet, amelyet megírt, a kereszténység egyik legértékesebb
kincse.
S noha tudománya előtt meghajolt Európa ifjúsága, pápák
és királyok, tudósok és szentek, barátok és ellenfelek, Tamás megmaradt
egyszerű, alázatos szerzetesnek, nem egyszerűen tudós tanárnak, hanem
mint később nevezték „angyali doktor”-nak.
Mennyit mond, hogy
ez a lángelme egy-egy tanítása, tanulása, búvárkodása előtt és után
letérdel és imádkozik; ha nehézsége támad, melyet nem tud mindjárt
megoldani, külön elimádkozik egy Üdvözlégyet; ha a nehézség nem akar
világosságba oldódni, az imádságot böjttel tetézi. Mily fölséges dolog,
hogy rendjében semmi állást nem fogadott el s következetesen kitért
minden fölajánlott egyházi méltóság elől, írásait pedig letette az Úr
Jézus lábaihoz s alázatosan kérdezte, tetszenek-e neki; s a hagyomány
szerint a Keresztrefeszített ezt mondta neki: „Jól írtál rólam, Tamás!
Mi jutalmat kívánsz tőlem?” „Semmi mást - úgymond Tamás - csak tégedet,
Uram!”
Mennyi áhítat sugárzik azokból a himnuszokból, amelyeket
IV. Orbán pápa fölkérésére írt az úrnapi zsolozsmába, s amelyek
egyikének vége (Tantum ergo... Genitori...) a mi áhítatunkat is
annyiszor kigyújtja a legméltóságosabb Oltáriszentség előtt. Mennyire
egész lelkével dolgozott a maga üdvösségén ő, aki tanította, hogy a
legbiztosabban úgy üdvözülünk, ha komolyan akarunk. Mennyire óvakodott a
legkisebb bűntől ő, aki csodálkozott azon, miként alhatik vagy nevethet
az olyan ember, aki halálos bűnben van s így az örök kárhozathoz közel
jár. Nemcsak tanította, hogy a hazugság nagy bűn, hanem ennek érvényt is
akart szerezni a gyakorlati élet minden megnyilatkozásában. Egy
szerzetes testvérével sétált, amikor az egyszer csak tréfából mondja,
hogy a levegőben egy ökör repül. A szent fölnézett s nem látva az ökröt,
nevető társához így szólt: „Hamarabb elhiszem, hogy az ökör repül, mint
hogy egy keresztény hazudjon”.
X. Gergely pápa 1274-ben a
délfranciaországi Lyonba egyetemes zsinatot hívott össze. A zsinatra
hivatalos volt az egyszerű domonkos szerzetes is. Szent Tamás elindult
Nápolyból, de csak a középitáliai Fossanuova ciszterci, kolostorig
tudott eljutni: Hirtelen betegsége ágyhoz szegezte. Ágyában az utolsó
percig imádságos lélekkel diktálta az Énekek énekének magyarázatát.
Lelke 1274 március 7-én szállott el ahhoz, akiről s akiért annyit írt és
tanított.
Szent Tamás angyali élete és hatalmas tudományos
munkássága megadja a feleletet arra, miért ünnepelte és ünnepli őt
mindig az Egyház s az egész keresztény világ.
Nem egy kiváló
festői lángelme örökítette őt meg. Most csak egy képre gondolunk, amely
Traini nevű festőnek 1345-ből való alkotása s a pizai Szent
Katalin-templomban látható. Egy nagy kerek dicskör (aureola) közepén ül a
hittudósok fejedelme, az „angyali doktor”, egyik könyvével a térdén. A
kép felső részén lebegő kerubok tartják az Úr Krisztust, aki alatt s
közvetlenül Szent Tamás fölött a felhőben lebegnek Mózes, Szent Pál s a
négy evangélista. A szent két oldalán áll az ókor két legnagyobb
gondolkozója, a görög Plátó és Arisztoteles, lábai alatt pedig hever a
keresztényellenes gondolkozás legyőzött képviselője, az arab Averroes. A
kép alsó részén jobbra-balra sok-sok tanítvány. A képen látni, mint
árad az Úr Jézus fölvilágosító sugara az ó- és újszövetséget képviselő
Mózesre, Pálra s az evangélistákra, azután pedig az Úrból is, ez
utóbbiakból is Szent Tamásra. De áradnak feléje sugarak a két görög
lángelmétől is. Ezeket a sugarakat azután földolgozza lelke hatalmas
kohójában, összeolvasztja mindazt, amit a természetes észből és a
természetfölötti kinyilatkoztatásból nyert s fölséges új világosság
alakjában lövelli maga körül. A keresztényellenes tudományt e sugarak a
földre teperik, a tanítványokat pedig éltetik, boldogítják.
S a
sugarak melegségét és világosságát élvező tanítványok sokaságában a
régi századok mellett ott állunk mindnyájan papok és világiak, tudósok
és tudatlanok, akik csak tanultunk valaha hittudományt, vallástant vagy
katekizmust, mert tudománya, amely kimutatta, hogy nincs ellentét a hit
és ész között, érvei, fogalmazásai ott találhatók a legtudományosabb, de
a legegyszerűbb vallástani könyvben is.
Az Egyház az angyali
doktort a 1323-ban szentjei közé iktatta s a szenttéavató pápa ajkával
mondatta, hogy legnagyobb műve (Summa theologica) annyi csodát művelt,
amennyi cikkelyt tartalmaz. A trienti zsinat (1545-1563) asztalán a
Szentírás és a Summa egymás mellett foglaltak helyet. a 1567-ben egyházi
tanítónak nyilvánította ki a pápa s elrendelte, hogy ünnepét ugyanúgy
üljék meg, mint a négy latin nagy egyházatyáét; Nápoly számára külön
nyilvános ünnepnek engedélyezte. A hittudomány és bölcselet általános
süllyedése idején XIII. Leó pápa 1890-ben Szent Tamás „arany
bölcsességének” követésére hívta föl a keresztény tudomány figyelmét. Ez
a bölcsesség szerinte rengeteget tett és még fog tenni „a katolikus hit
védelmére és dicsőségére, a társadalom javára és az összes tudományok
gyarapodására”. A nagy pápa őt tette meg a katolikus iskolák égi
védőjének. A katolikus tudományosság legújabb föllendülése is Szent
Tamás tanulmányozásával kapcsolatos, s ezért a régi egyházi törvénykönyv
is (1918) az ő szellemének ápolását teszi a katolikus iskolák
kötelességévé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése