Hasonló tartalom

2013. július 27., szombat

Többen, vannak, mint a Kálvinisták és nem szekta

Ravasz László református püspökként hitt a protestánsok alapvető egységében. Ebben talán az is szerepet játszott, hogy saját bevallása szerint a metodista John Mott evangélizációs szolgálatán keresztül tért meg, és az is, hogy mély barátságot ápolt az evangélikus Kapi Bélával és családjával. Ravasz László önmagát református teológusnak tartotta, de hozzátette: „tudom, mi bennem a protestáns, és mi bennem a keresztyén, mert a protestantizmus a keresztyénség egyik történeti formája, a kálvinizmus (éppúgy mint a lutheranizmus) pedig minősített protestantizmus.” (Emlékezéseim. Kálvin Kiadó, 1992, 207)

A református püspök felismerte, hogy azonos középpont mellett lehetséges többféle protestáns hitvallás is, és ezek nem kell, hogy ellenségesen viszonyuljanak egymáshoz. Különösen igaznak tartotta ezt a református és az evangélikus egyházprofilra. „Mind a kettő a maga hitvallásából táplálkozik, sajátos történeti jellegét éli… Ez a konfesszionális vonás nem lehet szembefordulás, egymás igazságának lebecsülése, hanem két öntudatos személyiség testvéri viszonya. Az, hogy ez a viszony egyszersmind többségi és kisebbségi kérdés, mind a kettőt még több gyöngédségre, bizalomra, őszinteségre, felelősségre és a családi egység még szívósabb ápolására kötelezi.” (Uo.)
Ravasz Lászlóban volt annyi következetesség, hogy ezt az elvet kiterjesztette a gyakran szektáknak nevezett protestáns kisegyházakra is. „Nem szeretem ezt a szót: szekta. Miért egyház a párezer lelkes unitárius, és miért szekta a sokszázezer baptistaság? Ez a terminológia a ’recepta és tolerata’ [befogadott és megtűrt] religiók világából maradt reánk. A methodista és baptista egyházak világvonatkozásban sokkal nagyobbak, mint például a kálvinizmus vagy az episzkopalizmus.” (Uo., 208) A püspök tehát világosan látta a különbséget a protestáns kisegyházak és a teológiai értelemben vett szekták között, és volt annyi világlátása is, hogy tudta: ami itt kicsi, az máshol lehet nagy, és fordítva is, ami itt nagy, az lehet, hogy máshol kicsi.
A református püspök természetesen nem örült annak, hogy „a református egyház ébredési mozgalmainak gyümölcsét a baptisták takarítják be, kik a felébredt lelket közösségükbe átviszik” (Uo.), volt azonban annyi önkritika benne, hogy hozzátegye: „de ennek oka a református egyház elmaradott módszere” (Uo.) Ravasz felülemelkedett felekezete érdekein, és kimondta, amit püspökként nem lehetett könnyű elismerni: „Nagy áldás volt, hogy a szabadegyházak itt éltek közöttünk s demonstrálták, hogy államsegély nélkül is lehet gyülekezetet fenntartani.” (Uo.)
Ravasz tevőlegesen is fellépett az evangéliumi kisegyházak érdekében. „Mikor Keresztes-Fischer belügyminiszter a szektákat kezdte megrendszabályozni, nagy örömömre szolgált, hogy az üdvhadseregnek jogosítványát a hercegprímás ellenkező véleményével szemben megmenthettem.” (Uo.) Azt Ravasz sem támogatta, hogy a pünkösdiek testületileg beléphessenek a református egyházba, mert a felállást nem tartotta volna becsületesnek, de még ezért a felekezetért is felszólalt: „leghatározottabban követeljük a pünkösdistáknak a szabad vallásos gyülekezés jogát. A belügyminiszternél és az államfőnél e tárgyban közbenjártam s úgy tudom, nem eredménytelenül.” (Uo.)
Ennek a nemes református tradíciónak az elmúlt hetekben sok lelkész, presbiter és egyháztag részéről tapasztaltam megnyilvánulásait. Az evangéliumi protestáns egység működhet a végeken anélkül is, hogy ezt felsőbb szinteken fontosnak tartanák

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése